Hej, skal bygge en fritstående pergola til vores pool-område. Pergolaen skal måle 3x4 meter. Jeg er på udkig efter en smart tagløsning med indtrækkelige solskærme. Har kigget på forskellige hjemmesider, og det eneste, der synes at være tilgængeligt, er forskellige løsninger med stoffer, der trækkes over wirer, eller hele pergolaer i aluminium med forskellige tagløsninger fra 100.000 sek og opad eller færdige aluminiumpergolaer i sandsynligvis dårlig kvalitet fra postordresider, som jeg ikke stoler på. Jeg vil helst have en løsning, der er motoriseret eller kan oprulles. Min tanke er at bygge en pergola i limtræ med rektangulært tag og montere en markise i den bagerste "bjælke". Nogen der har lavet noget lignende og kan dele deres ideer? Anden bedre løsning?
Hej, uden at gøre reklame for det man både sælger og monterer, så lyder det som om, at en tagmarkise er det, du leder efter. Ligesom du siger, så er pergolaer meget dyre, så vi anbefaler ofte, at man bygger en selv, derefter monteres kun skinnerne på tagspærene. Selve kassetten med dugen skydes på disse skinner. Montering er besværligt, hvis man ikke har gjort det før. Husk bare ikke at spare på træet, sådan en markise vejer en del. Måling er som altid ekstremt vigtigt, du bør krydsmåle og også sikre, at alt er i niveau. Hvis skinnerne ikke er det, kan det give problemer i fremtiden med eksempelvis en snor, der hopper ud af position, besværlig motor m.m. Håber dette hjælper dig på vej.Chrillthesill sagde:
Hej, skal bygge en fritstående pergola til vores pool-område. Pergolaen skal måle 3x4 meter. Jeg er på udkig efter en smart tagløsning med indtrækkelige solskærme. Har kigget på forskellige hjemmesider og det eneste, der synes at være tilgængeligt, er forskellige løsninger med stoffer, der trækkes over wirer eller hele pergolaer i aluminium med forskellige tagløsninger i alt fra 100.000 sek og opefter eller færdige aluminiumspergolaer af sandsynligvis dårlig kvalitet fra postordresider, som jeg ikke stoler på. Jeg vil helst have en løsning, der er motordrevet eller som kan drejes. Min tanke er at bygge en pergola i limtræ med rektangulært tag og fastgøre en markise i den bageste ”bjælke”. Nogen der har gjort noget lignende og kan dele deres ideer. Anden bedre løsning?
Tak for tippet. Kunne du anbefale et mærke, der sælger den type markise, du beskriver? De jeg har kigget på, er mere af typen almindelig markise, der kan rulles ud. Har du nogen idé om, hvorvidt jeg skal have lidt hældning på bjælken foran i forhold til bagpå, når jeg monterer markisen, eller om jeg kan have dem i samme højde? Man justerer jo markisen, så den hælder lidt. Jeg havde tænkt mig at overdimensionere stolper og bjælker. Dog usikker på, om jeg vil have brug for tre stolper bagpå for at klare vægten af markisen. Jeg tænker, at bjælkerne skal være 4 meter lange.
Du kan søge på ”Selt Veranda” på youtube, så burde der dukke nogle resultater op, det er den tagmarkise, vi har solgt og monteret. Der er flere forskellige fabrikater, en søgning på Google efter ”tagmarkise” giver dig flere forskellige resultater, som du kan sammenligne. Med hensyn til hældning er det altid godt at have, så regn kan løbe af, men en sådan løsning fungerer fint til et fladt tag. I skinnerne har du liner, som er fjeder spændt viklet rundt om rullen, som motoren driver. Med hensyn til vægten tror jeg nok, at dit byggeri klarer vægten, en sådan markise er ikke meget tungere end en terrassemarkise med samme mål.Chrillthesill sagde:
Tak for tippet. Kunne du nævne et mærke, der sælger den type markise, du beskriver? Dem jeg har kigget på, er mere af typen almindelig markise, der mere foldes ud. Har du nogen opfattelse af, om jeg skal have lidt hældning på bjælke front kontra bag, hvis jeg sætter markise, eller om jeg kan have dem i samme højde? Markisen indstilles jo, så den hælder lidt. Jeg havde tænkt på at overdimensionere stolper og bjælker. Dog usikker på, om jeg vil have brug for tre stolper bag for at klare vægten af markisen. Tænker mig jo, at bjælkerne skal være 4 meter lange.
Mange tak. Jeg tjekkede den der Selt veranda, og det er jo præcis sådan et system jeg leder efter til en rimelig pris. Finder desværre ingen svensk forhandler, kun side fra Polen og USA. Ved du, hvor de kan købes?
Klik her for at svare