M
Følgende konstruktion findes i dag i en hytte:

Spånplade, plastfolie, 95mm reglar, vindpapir, yderpanel

Isolering er i rummet mellem reglarne. Der er ingen luftspalte. Panelet er ikke malet med slamfarve.

Selvom der ikke er opdaget noget fugtproblem, vil det nok være bedre at udbedre det på den rigtige måde.

Forslaget er at fjerne panelet, lægge en 45x70 regel med yderligere isolering, vindpapir, 28x70 sømlekter, nyt panel. Der er ikke plads pga. tag m.m. til at øge væggens tykkelse med mere end 10 cm (derfor 70+28).

Virker det fornuftigt?

har du noget problem i dag og hvornår er det bygget?

Er det ventileret panel? Sådan der med længdegående spor på bagsiden

M
Nej, ingen spor, hvad der kan ses. Huset er bygget i 70'erne.

M
Der er indikationer på fugtproblemer andre steder i huset. Panelet i sig selv ser godt ud uden nogen synlig råd. Derimod er der trykimpregneret træ til bærelinjerne under huset, så man kan jo håbe på, at der ikke findes noget sådan i væggen.

Jeg ville ikke have gjort noget før panelet havde tjent ud.
Hvorfor løse et "problem" som ikke findes?

• Synes
Lars48
  • Laddar…
Tag et par brædder af forskellige steder og se om der er skimmelvækst.

P
Hele mit hus er bygget med liggende panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalte der heller og den ældste panel er sandsynligvis fra 1929.

M
Peter_K sagde:
Hele mit hus er bygget med liggende panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalte der heller og det ældste panel er antageligt fra 1929.
Skønt at høre, at det ikke er helt akut. Vi vil dog efterisolere alligevel, så spørgsmålet er stadig aktuelt.

• Synes
Tobbe1974
  • Laddar…
Sæt facadeskiver i stedet for en ekstra 70. Så får du brudt alle kuldebroer og slipper for at afretningsregle op.

M
Micke64 sagde:
Lyder smart. Noget tip til variant? Finder i princippet kun Isover, men den kræver ventileret facade alligevel: [link] eller [link]
Men ventileret facade kommer du jo have efter indgrebet.
Jeg har anvendt isover 31 og P31 og synes de er gode.

M
Spørgsmålet er, om det bliver billigere end reglat 70mm. Findes der facadeplader med 70 mm dybde? Det ser unægteligt ret pænt og enkelt ud at montere...

Jeg har brugt 80-plader fra isover for nogle år siden, men ved ikke om de stadig har dem.
Pladerne har god isoleringsværdi, og med tanke på brudte kuldebroer og minimale risici for pakket/manglende isolering, tror jeg det bliver mindst lige så godt som almindelig 70 i fag.
Der spares også tid på montage.
Det bliver lidt dyrere end reglet 70, men det bliver bedre, og du tager det igen på tiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.