Har bygget min carport om til en garage, og dette hænger sammen med huset og et skur. Alt deler samme tag. I hele huset har man bygget korrekt med dampspærre og derefter løsuldsisolering.
I skuret har man sprunget dette over og også sprunget vindafledere over.
Jeg har netop sat alle vindafledere op i garagen og skuret. Hvordan gør jeg med dampspærren?
I garagen har jeg ikke sat loftet op endnu, så der er det nemt at sætte dampspærren. Men i skuret sidder der allerede gips oppe. Kan jeg lægge dampspærren ovenpå lægter + regler, eller forsvinder hele pointen så?
Tak!
I skuret har man sprunget dette over og også sprunget vindafledere over.
Jeg har netop sat alle vindafledere op i garagen og skuret. Hvordan gør jeg med dampspærren?
I garagen har jeg ikke sat loftet op endnu, så der er det nemt at sætte dampspærren. Men i skuret sidder der allerede gips oppe. Kan jeg lægge dampspærren ovenpå lægter + regler, eller forsvinder hele pointen så?
Tak!
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Dampspærre har du, hvis du "altid" har varmere indenfor end udenfor.
Ellers risikerer du at få kondensation på indersiden af plasten.
Så i rum, der ikke er opvarmede året rundt, er det nok bedre at undgå plast.
Ellers risikerer du at få kondensation på indersiden af plasten.
Så i rum, der ikke er opvarmede året rundt, er det nok bedre at undgå plast.
Tanken er at have garage og depot opvarmet med omkring 15 grader året rundt. Depotet har ikke været opvarmet tidligere, men er isoleret.klaskarlsson sagde:
Garage og depot hænger sammen.
Skal jeg slet ikke have damspærre da?
Bliver skør af dette. Forsøger at læse mig til, hvad der tidligere er blevet postet her i forumet, og halvdelen går ind for dampspærre og halvdelen ikke.
Er der nogen, der har et input her?
Hvad jeg forstår, kræves der en eller anden form for plast, når man bruger lösull til at isolere i taget?
Hvad gælder for væggene? Skal der en dampspærre på, inden spånplade+gipsen?
Nu er ydervæggene opbygget med panel - lægter - vindspærredug - reglar + isolering (145mm). Skal jeg have dampspærre her på?
Og hvad angår væggen ind til huskroppen, som garagen sidder sammen med, skal der en eller anden form for spærre her? I øjeblikket sidder der vindspærredug, da dette tidligere var en ydervæg.
Er der nogen, der har et input her?
Hvad jeg forstår, kræves der en eller anden form for plast, når man bruger lösull til at isolere i taget?
Hvad gælder for væggene? Skal der en dampspærre på, inden spånplade+gipsen?
Nu er ydervæggene opbygget med panel - lægter - vindspærredug - reglar + isolering (145mm). Skal jeg have dampspærre her på?
Og hvad angår væggen ind til huskroppen, som garagen sidder sammen med, skal der en eller anden form for spærre her? I øjeblikket sidder der vindspærredug, da dette tidligere var en ydervæg.
Du kan køre dampspærre på vægge og loft, når du planlægger at have rummet opvarmet, men så skal det altid være opvarmet fremover.
Væggen mod hovedbygningen skal ikke have dampspærre. Plastikken skal være tæt, og samlingerne tapede.
Væggen mod hovedbygningen skal ikke have dampspærre. Plastikken skal være tæt, og samlingerne tapede.
Tak, bare for at præcisere, dampspærre på ydervægge og loft. Som dette billede viser:Larsa sagde:

Har jeg nogen fordel af at beholde vindsikringsdugen, der sidder mod huset og skuret (se dette gamle billede, der viser dette):

Når det gælder loftet i skuret (samme loftsrum som garage) er der ingen dampspærre der nu, der skal også ind blæseuldsisolering. Kan jeg sætte dampspærre mellem spær fra oven uden at skulle tage det indvendige loft ned?
Dit billede ser rigtigt ud. Damspærre i skurets vægge også antager jeg?
At lægge damspærre på loftet burde vel fungere i teorien, men da antager jeg, at du klæder ind reglarne og har ordentligt med isolering ovenpå. Problemet bliver vel at få tæt mellem væg og loft.
dampspær kan sidde 1/3 inde i isoleringen set fra indersiden. Ofte er det praktisk at sætte en 45mm regel på spærren til eltrækning, så fylde på med 45mm isolering.
At lægge damspærre på loftet burde vel fungere i teorien, men da antager jeg, at du klæder ind reglarne og har ordentligt med isolering ovenpå. Problemet bliver vel at få tæt mellem væg og loft.
dampspær kan sidde 1/3 inde i isoleringen set fra indersiden. Ofte er det praktisk at sætte en 45mm regel på spærren til eltrækning, så fylde på med 45mm isolering.
Jeg formoder, at der sidder dampspær i skurets vægge, det stod der inden garagebyggeri, som ses på det andet billede. Bygger det sammen med den nybyggede garage og skal lave en åbning mellem dem begge.Larsa sagde:
Din billede ser rigtigt ud. Dampspær i skurets vægge også formoder jeg?
At lægge dampspær på loftet burde vel fungere i teorien, men da formoder jeg, at du beklæder lægterne og har ordentligt med isolering ovenpå. Problemet bliver vel at få tæt mellem væg og loft.
Dampspær kan sidde 1/3 ind i isoleringen set fra indersiden. Ofte er det praktisk at sætte en 45mm lægte på spærren til elinstallation, derefter fylde på med 45mm isolering
Ja præcis, det bliver jo at beklæde lægterne i så fald. Som du siger, bliver det lidt svært, hvor væg møder tag. Men måske bedre end ingenting? Eller skal man bruge en diffusionsåben dug kun for at holde løsulden på plads?
Dette ser ud til at blive brugt i ISOVER's instruktionsvideo, når de monterer dampbremsen oppefra og fylder med løsuld. https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbromsLarsa sagde:
Tænkte bruge ISOVER's løsuldsisolering FyllUpp.
Tid til at afslutte dette nu, og jeg har kigget på de forskellige alternativer. Isover selv anbefaler deres Isover Xtra dampbremse (som ses i videoen ovenfor).Larsa sagde:
Dog unødvendigt dyr, så tænkte måske at køre på denne model:
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#1250=53317
Skal jeg sætte dette i ydervæggene også i stedet for dampspærren? For hvis jeg bruger dampbremse i taget, skal jeg vel ikke have dampspærre i vægge?
Klik her for at svare