Jeg skal indrette størstedelen af kælderen til vaskerum/bad. Væggene (ca. 1,5 m under jorden) er af beton, byggeår 1925. Jeg overvejer at have højglans lyse (hvide) vægge. Hvad skal jeg have som underlag for maling? Kan man spartle væggene så jævne, eller skal man have en slags plade at male på?

Taknemmelig for svar.

Det man plejer at anbefale til maling af kældervægge indvendigt er silikatmaling. Den fungerer godt på puds, beton osv., og har den fordel, at den er åndbar, så fugt kan vandre frit ind og ud. Den er absolut ikke højglans (snarere helt mat) men giver en meget fin overflade. Hvis underlaget er dårligt, er det passende at pudse overfladen først - kontakt en murer, hvis du ikke har kompetencen selv.

Tak krillek!

Begynder at indse, at de blanke vægge bliver svære at få til. Blank maling er formentlig=ikke diffusionsåben.

Almindelige farver indeholder jo plast, så bliver det tæt.
Silikatfarve bør altid bruges på kældervægge!

Jeg fik rådet af min farvehandler, at hvis der er meget lidt fugt, kan man male med almindelig vægmaling i kælderen, og på den måde kan man få den betydeligt blankere. Denne er tilsyneladende ikke helt diffusionstæt.. Jeg har gjort det, og det ser godt ud indtil videre.. /Hobb

Silikatmaling eller Webetonex. Webetonex er nemmere at arbejde med, behøver ingen silikatgrund osv. Ikke lige så tynd, plus at du absolut ikke må sprøjte silikat på noget, det ætser sig fast som fanden... Opløser også aluminium. Hvilket jeg bemærkede, da jeg malede med en aluminiumsrulle! =/ Blev grå striber i malingen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.