6,272 læst ·
23 svar
6k læst
23 svar
Måle 5-10 meter præcist?
I teorien stemmer det men i virkeligheden fungerer det ikke fordi det bliver ret meget fejl før det er målbart.R ribbones sagde:
N Nils82 sagde:
Hvis den midterste tændstik er din lasermåler i 90 grader mod væg.
Når den viser afstanden mod den tværgående tændstik er præcis 1 tændstikker har også 90 grader i hjørnerne. Men som jeg sagde, hvis du kun har et målebånd/snøre er det lettere at måle diagonalt, fordi det er svært at måle i 90 fra væg.
Med snoren krydsmåler du...R ribbones sagde:
Selvom man kunne måle vinkelret mod væggen, bliver fejlen stor, før den er målbar, når krydsmålene er forskellige 20 mm, har målet til væggen kun ændret sig nogle få tusindedele. Vises nedenfor med Pythagoras sætning.R ribbones sagde:Hvis den midterste tændstik er din lasermåler i 90 grader mod væg.
Når den viser, at afstanden mod den tværgående tændstik er præcis 1 tændstik, er der også 90 grader i hjørnerne. Men som jeg sagde, hvis du kun har et målebånd/snor, er det lettere at måle diagonalt, fordi det er svært at måle i 90 fra væggen.
Fænomenet beskrives også af grafen for tangentens ligning.

Den der teknik er lige så præcis som at skyde en elg ved at "lobbe" et skud fra hoften. Ganske tvivlsomt, med andre ord.R ribbones sagde:
Krydsmål er teknikken, som bruges, hvis man springer tekniske hjælpemidler over. Nogle gange kan det også være tilstrækkeligt med en større vinkel ifølge 3-4-5-princippet.
Udover det, der er beskrevet ovenfor om, at det i praksis er nærmest usandsynligt at man lykkes med at få en ret vinkel mod væggen, er det lige så umuligt at finde en væg, der er så lige, at det lader sig gøre.
Passet ser ud til at være 30 cm. Hvis jeg ikke husker formlen for buehøjde helt forkert, bliver den mindre end excel kan regne ud... Havde jorden bare været en 10-del så stor, får man ud at buehøjden ville have været 1,7*10e-5 mm
Jeg er helt overbevist om, at det ligger inden for passets fejlmargen
Jeg er helt overbevist om, at det ligger inden for passets fejlmargen
Klik her for at svare