jeg er i gang med en kælderrenovering i et hus bygget i 1943. Ny el og RiR til vand til radiatorer vil blive trukket i/under bjælkebundet, som er af træ. Loftshøjden i kælderen er begrænset, ~2.10m, så jeg har overvejet muligheden for at undlade gitterpanel (28x70) indenfor loftet og i stedet skære/fræse i bjælkerne til el og radiatorvand, typisk max 3 cm dybt. Bjælkebundet består af 220x70 regler CC60, og spændet er cirka 3.5m. Bjælkerne hviler på ydervæggene og en centralt placeret skillevæg, hvilket giver et spænd på ca. 3.5m, huset er ca. 7m bredt.
Umiddelbart virker det ikke så godt at skade bjælkerne der, hvor trækspændingerne er størst. Samtidig virker det som om bjælkebundet er ret overdimensioneret i forvejen?
At trække vand og el centralt i bjælkerne er også en mulighed, men dette vil jeg helst undgå, da det indebærer, at jeg skal fjerne al savsmuld, der ligger der som isolering.
En anden mulighed er at bruge tyndere tømmer end 28x70, som lægges direkte på bjælkerne for at mindske dybden, der skal skæres ud.
Og hvis intet andet er muligt, vil det blive nødvendigt at bruge gitterpanel (28x70) og acceptere, at loftshøjden reduceres lidt.
220x70 svarer omtrent til 255x45 hvad angår bøjningsmodstand, så det er bestemt overdimensioneret. Det er dog aldrig godt at skære ud bjælker, da det skaber en svækkelse i materialet, hvis effekt kan være svær at vurdere. At bore huller helt igennem for så spinkle rør, som det er tale om her, kan man gøre uden problemer, så længe man holder sig et par centimeter fra underkanten. Hvad der er bedst i dit tilfælde er svært at vurdere uden at have set rummet på stedet. Jeg synes heller ikke, du skal tabe savsmuldet. Jeg foreslår lidt lateral tænkning. Måske kan du føre rørene langs væggen i en udfræset liste, som ikke behøver at blive så forstyrrende.
Tak for svaret! Jo, det føles ikke godt at hakke ud i underkanten af bjælkerne. Det er dog problematisk at placere rørene til væggen, det vil ikke se pænt ud, da jeg skal føre forsyning til 5 radiatorer i loftet samt el og netværk. Væggene består af betonghulsten og er pudsede og delvist flisebeklædte. Hvis jeg skulle føre rørene i lister på væggen, ville jeg også være nødt til at passere nogle vinduer og en dør.
Her er et billede, hvor man ser bjælkelaget nedefra. Jeg har tømt savsmulden fra et rum, da jeg skal have ventilationskanal der for FTX-ventilation. Man kan ane konstruktionen i rummet til venstre. Nedefra og op består den af spundet træ, papir og derefter savsmuld. Det spundne træ hviler på firkantstænger, typisk 3x3 cm, der er fastgjort langs bjælkerne underkant. Rent praktisk ville det være perfekt at bruge det rum til at føre rørene.
Ser du nogen hindringer ved at tømme savsmulden, bortset fra at det skaber en hel del ekstra arbejde med at få ny isolering der, samt bortskaffelse af savsmulden?
Absolut ikke! Påfyldning kan gøres med f.eks. cellulosefibre, der har lignende hygroskopiske egenskaber som savsmuld. Man skal ikke ændre på sådanne forudsætninger unødigt.
Absolut, jeg sørger for at bruge passende isolering i så fald, f.eks. cellulosafibrer som du foreslår. Men du ser ingen andre problemer med at tømme ud savsmuldet?
Under alle omstændigheder hælder jeg lige nu til, at det bliver en loftsænkning, at tømme ud savsmuldet bliver ret meget arbejde.
Jeg har stået over for samme problem nogle gange i mit hus. Nogle løsninger jeg har brugt, hver for sig eller i kombination:
-Læg alle rør langs ydervæggen eller midtervæggen. Udfræsninger eller andre svækkelser gør mindst skade tæt på opstillingerne. Fører rørene ud til den rette plads i hvert enkelt rum.
-Hvis det er løse bundplader og ikke alt for tæt fyldt med savsmuld, prøv at trykke bundpladerne op nogle cm med kiler og klem et stykke træ ind under, så du kan bore til rørene nogle cm ind i bjælkerne.
-Du behøver ikke tømme hele bjælkelaget for savsmuld. Det er nok med et lille stykke der, hvor du trækker rørene frem. Fjern et par tre bundplader. Genfyld med løs isolering, der skubbes ind og pakkes så godt det kan mod det resterende savsmuld. Jeg har brugt stenuld, men det burde vel også fungere med cellulosefibre eller lignende, hvis man er bange for stenuld.
-Er der steder på etagen ovenover, hvor det er nemt at åbne gulvet og genskabe uden at det kan ses, er det let at genfylde med valgfrit isoleringsmateriale. Tjek for eksempel tærskler, under skabe osv.