Hej,

Er der nogen, der ved, hvordan man beskytter et hus mod lyn på en moderne måde i dag? Vores husleverandør ser ikke ud til at have tænkt på, at det kan være godt med lynbeskyttelse - fx lynafledere.

Nogen der ved?

//Snäckan

Lynafleder er vel næppe moderne?
En grovbeskyttelse i målerskabet, en mellembeskyttelse i el-tavlen og evt. en finbeskyttelse ved forbrugeren (computer, TV, stereo osv.) klarer i princippet alt i forhold til lynnedslag. Ring til dit forsikringsselskab, for de ved, og de giver dig desuden selvrisikoeliminering og præmierabat, hvis du installerer en godkendt lynbeskyttelse.

For øvrigt rystede min elektriker på hovedet, da jeg selv nævnte lynafleder.

Johan Gunverth sagde:
Lynafleder er vel næppe moderne?
Et grovsskydd i mätartavlan, et mellanskydd i elcentralen og evt. et finskydd ved forbrugeren (computer, TV, stereo, osv.) klarer i princippet alt hvad angår tordenvejr. Ring dit forsikringsselskab, for de ved og giver dig desuden selvrisikoeliminering og præmierabat hvis du installerer en godkendt lynbeskyttelse.

For øvrigt rystede min elektriker på hovedet, da jeg selv nævnte lynafleder.
Alle de apparater, du nævner, er beregnet til at beskytte elsystemet mod overspænding forårsaget af lyn. En lynafleder er beregnet til at beskytte selve bygningen ved et direkte lynnedslag. Man har brug for begge dele.

Et grovskydd i elcentralen gør dig ikke glad, hvis et lynnedslag forvandler husgavlen til brænde.

Vi skal undersøge videre. Bare i går slog lynet ned i 15 huse på Nacka/Värmdö! 2 huse brød i brand....

Jeg tror, at dette spørgsmål er undervurderet af flere husbyggere - man tror "det sker ikke for mig...".

På Ingarö slog lynet ned i en klippe sidste uge og kom op i et hus!

Selvfølgelig vil vi beskytte al elektrisk udstyr mod overslag, det er jo standard i dag. Men vi er mere bekymrede for vores sikkerhed og brandrisikoen.

Vi vil jo ikke have, at vores Snäckhus brænder ned! ;)

// Snäckan

ps. Dette spørgsmål kræver et eget link på vores hjemmeside. Skal på ferie i fjeldene en uge, men derefter undersøger vi videre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.