Jeg skiftede lidt fliser i et køkkenlignende mellemrum i huset og skal nu montere en udenpåliggende afbryder igen. Normalt er det jo ikke noget problem at bore små huller i fliser med et almindeligt stenbor i en skruetrækker. Denne gang gik det helt galt, borede med 5mm koromantbor og brugte et helt DeWalt-batteri uden større resultat - kun lidt mærker i flisen. Jeg er sikker på, at det er klinker, jeg har fået fat i...

Forsøgte lidt og brugte slagbor, og det gik, men flisen revnede.

Nu har jeg sat en ny flise op og overvejer, om jeg kan lime afbryderen på på en eller anden måde? At lime så den sidder fast er vel egentlig ikke noget problem, men på et tidspunkt i fremtiden vil jeg måske gerne fjerne den igen.

Fungerer det med montagelim?

Det plejer at gå bedre med en rigtig flisebor:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...for-kakel-klinker-glas/glas-kakelborr-181456/

Ellers findes der forskellige hulsave med hårdmetalskær, som klarer dåsehullet i én operation, findes også på fx Jula for overkommelige beløb. Allerbedst er en sådan hulsav med diamantskær, monteret på en vinkelsliber. Men de koster en del. Kan findes til leje hos en maskinudlejning.

H hempularen sagde:
Det plejer at gå bedre med en rigtig klinkebor:

[link]

Ellers findes der forskellige hulsave med hårdmetalskær, som ordner doshullet i én operation, findes også på fx. Jula til overkommelige priser. Allerbedst er en sådan hulsav med diamantskær, monteret på en vinkelsliber. Men de koster en del. Kan findes til udlejning hos en maskinudlejning.
Doshullet er OK, det har jeg faktisk savet med en diamantskive til vinkelsliberen men det er lidt mere besværligt at lave et 5mm hul med en 110mm kapskive :)

Med tanke på hvor hårdt denne klinke ser ud til at være i sammenligning med andre fliser jeg har boret i, er jeg lidt skeptisk over for klinkeboret, er der virkelig så stor forskel? Med tanke på prisen er der jo for så vidt intet at miste ved at prøve.

Lader til, at du har klinker eller granitsten.
De ER grønhelvede at få hul på, men det går med rigtige bor.
Men man må slide længe, før der bliver hul, de bor, jeg har brugt i lignende tilfælde,
er bosch bor, de er lidt blålige på borerne, de fungerer, selvom det tager lidt tid.
Så går det, hvis man laver et lille hul først, og derefter tager lidt større bor efterhånden.
Bruger du kakel/klinke bor med skær, så husk, at de skal køre langsomt!

Har du tjekket, så du ikke bakker maskinen? Det har selv aldrig :rolleyes: sket for mig, men det kan jo være sådan :D

• Synes
KjellTimell og 1 anden
  • Laddar…
Lexington Lexington sagde:
Har du tjekket så du ikke bakker maskinen? Det har selv aldrig :rolleyes: hændt mig, men det kan jo være sådan :D
Jeg har både bakket og fremmet, blev ingen større forskel.
Det må nok blive en Bosch flisebor at teste med i aften.

E
Tror du kan skippa nån "överkomligt billig julaborr" i dette tilfælde. Hilti har rigtig slemme bor til disse opgaver. Med fordel de, der fastgøres på en vinkelsliber. Sned borren ind fra starten, så du får lidt greb. Derefter er det bare at gnide på og køle, så du ikke brænder borren.

Køb en god boremaskine, der kan klare fliser og klinker. Ikke noget, der ser ud som en spade.
Sæt maskeringstape, hvor du skal bore, og mærk ud, hvor du skal have hullerne.
Sæt borspidsen mod mærket og tryk/slå lidt løst på skruemaskinen, så du hører et lille knæk. Ikke så hårdt, at flisen revner.
Bor på meget lav hastighed. Jeg bruger min skruemaskine.
Har aldrig haft problemer med at bore i hverken fliser eller klinker.

• Synes
CeasarSG
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas sagde:
Skaff dig en diamantbor til vinkelsliberen. Det er uslåeligt godt til sten- og granitplader.
[link]

Tjek her også:
[link]
Den der så interessant ud! Lidt dyr, men hvad betaler man ikke for et par huller? :-)

Staffans2000
Bore med vinkelsliberen?
Det anede jeg ikke...?
Men hvordan fastgør man boret?

Staffan

G gaidin sagde:
Jeg skiftede ud lidt fliser i et køkkenlignende mellemrum i huset og skal nu montere en udenpåliggende afbryder igen. Normalt er det jo ikke noget problem at bore små huller i fliser med et almindeligt stenbor i en skruemaskine.
Denne gang gik jeg helt i stå, borede med 5mm koromantbor og brugte et helt DeWalt-batteri op, det blev kun lidt skrammer på flisen.
Jeg er sikker på, det er klinker jeg har fået fat i...

Jeg tog chancen og brugte slagboremaskine, og så kunne jeg bore, men flisen revnede.

Nu har jeg sat en ny flise på og overvejer, om jeg kan lime afbryderen på på en eller anden måde? At lime så den sidder fast er vel egentlig ikke noget problem, men en dag i fremtiden vil jeg måske gerne fjerne den igen.

Virker det med montagelim?
det går fint med silikon, sidder kanon men rengør bare bagved først..

ClasseClas
Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Bore med vinkelsliberen?
Det anede jeg ikke...?
Men hvordan fastgør man boret?

Staffan
Den fastgøres direkte på skruen på vinkelsliberen. Fjern først "pucken" til vinkelsliberen.

ClasseClas
G gaidin sagde:
Den der så interessant ud! Lidt dyr men hvad betaler man ikke for et par huller? :)
For så vidt, men når intet andet virker, hvad gør man så? Det koster jo både tid og penge at slide med almindelige bor, der bliver ødelagte + at du ikke får nogle huller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.