Leder rundt på forummet og forsøgt at forstå lidt om, hvordan man med enkle midler bør forbedre lydisolering af en indervæg, når man alligevel skal opsætte en ny. Er ikke helt med på alle varianter, men beder ydmygt om anbefaling mellem disse to eksempler.
Forudsætning:
Indervæggen (som så er ny) skal stå mellem badeværelse og gang. Kravene, af pladshensyn, er at jeg kun kan bruge regler 45x70. På siden mod badeværelset bliver det fliser, gips (13) samt krydsfiner (15). Siden mod gangen bliver det dobbelt gips (13).
De alternativer jeg har overvejet er ifølge skitsen. Enten regle normalt med "45-siden" ud mod vægmaterialet ELLER vende reglerne med "70-siden" mod vægmaterialet og stille dem forskudt med samme cc indbyrdes. Det sidste for at skabe en luftspalte, som jeg har forstået kan modvirke lyd og vibrationer(?).
Så, mit spørgsmål er ikke, hvordan man generelt bedst lydisolerer en indervæg, men hvilket af disse to alternativer jeg bør vælge ud fra lydisolering, men også bæreevne for væggen?
Og, bør jeg fylde tomrummet med isolering i begge alternativer?
Anbefalinger og synspunkter fra eksperter med teoretisk og/eller praktisk erfaring modtages med tak! 😌
Forudsætning:
Indervæggen (som så er ny) skal stå mellem badeværelse og gang. Kravene, af pladshensyn, er at jeg kun kan bruge regler 45x70. På siden mod badeværelset bliver det fliser, gips (13) samt krydsfiner (15). Siden mod gangen bliver det dobbelt gips (13).
De alternativer jeg har overvejet er ifølge skitsen. Enten regle normalt med "45-siden" ud mod vægmaterialet ELLER vende reglerne med "70-siden" mod vægmaterialet og stille dem forskudt med samme cc indbyrdes. Det sidste for at skabe en luftspalte, som jeg har forstået kan modvirke lyd og vibrationer(?).
Så, mit spørgsmål er ikke, hvordan man generelt bedst lydisolerer en indervæg, men hvilket af disse to alternativer jeg bør vælge ud fra lydisolering, men også bæreevne for væggen?
Og, bør jeg fylde tomrummet med isolering i begge alternativer?
Anbefalinger og synspunkter fra eksperter med teoretisk og/eller praktisk erfaring modtages med tak! 😌
At have reglarne som i alternativ 2 er bedre fra en lydsynspunkt, men duer antageligvis ikke stivhedsmæssigt som vådrumsvæg. Skal vel være 70-regel cc450 hvis jeg ikke husker forkert.
Ja, tjek dette link for mere info:
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdf
Alt.2 men ikke så tæt med reglerne, ellers er der ingen plads til isolering😂D diceman sagde:Har ledt rundt i forumet og forsøgt at forstå lidt om, hvordan man med enkle midler bør forbedre lydisolering af en indervæg, når man alligevel skal sætte en ny op. Jeg er ikke helt med på alle varianter, men beder ydmygt om anbefaling mellem disse to eksempler.
Forudsætning:
Indervæggen (som altså er ny) skal stå mellem badeværelse og gang. Kravene, af pladshensyn, er at jeg kun kan bruge regler 45x70. På siden mod badeværelset bliver det fliser, gips (13) samt krydsfiner (15). Siden mod gangen bliver dobbelt gips (13).
De alternativer, jeg har overvejet, er ifølge skitse. Enten regelmæssig med "45-siden" ud mod vægmaterialet ELLER vende reglerne med "70-siden" mod vægmaterialet og placere dem forskudt med samme cc indbyrdes. Det sidste for at skabe en luftspalte, som jeg har forstået kan modvirke lyd og vibrationer(?).
Så, mit spørgsmål er ikke, hvordan man generelt bedst lydisolerer en indervæg, men hvilken af disse to muligheder jeg bør vælge, ud fra lydisolering, men også bæredygtighed for væggen?
Og, bør jeg fylde hulrum med isolering i begge alternativer?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Byggföretag med kompetens inom ljudisolering - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Alternativ till Decra - Lättviktstak
Tak & Vind -
Syller & Koldlager - Hvilken mulighed anbefales?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Kapslat relä, WiFi, alternativt DIN-skena
Villalarm & Hemautomation -
Lydisolering hus fra 1940 - Skifte savsmuld med mineraluld?
Byggematerialer & Byggeteknologi