Hej-hej.

Jeg bor i øjeblikket i et lydhørt rum og lider af en usædvanlig sygdom kaldet Noxacusis.

Jeg vil gerne lydisolere mit soveværelse og har brug for hjælp til, hvilke materialer og teknikker der skal bruges.
Jeg ønsker altså, at lyd udefra ikke skal trænge ind og forstyrre.

I loftet er der en lem, der fører til loftsrummet.
Hvordan bør man bygge, så der ikke slipper lyd igennem, når den er lukket?

Jeg planlægger også at installere en rigtig klimaanlæg/varmepumpe i dette rum.
Kan det gøres på en god måde, så for meget lyd ikke slipper ind gennem ventilationsrørene, og lydisoleringen bliver spildt?

Jeg er ingen erfaren håndværker.
Det, jeg selv har lært, er, at gips er et almindeligt lydisoleringsmateriale, men jeg har ikke rigtig styr på det.
Jeg er taknemmelig for alle idéer.

En fritstående væg med regler og stenuld samt tæt beklædning af plader, gips, osb eller krydsfiner. Blød fuge i alle samlinger. Giver et ret pænt resultat mod indtrængende lyd. Ingen huller til el-dåser etc. Glem ikke døren! Man kan have en dør i den eksisterende væg og en anden i den fritstående væg. Begge døre skal være tætte! Nøglehul f.eks. er let at glemme.

Vinduer er også et svagt punkt. 2+1 koblede plejer at være godt så til et eksisterende vindue kan man koble en ekstra rude på, som tætnes.

Loftet, man kan bygge et separat undertag med de nye fritstående vægge, hvilket er fordelagtigt. Loftlugen gør man på samme måde som hvis det var en dør.

En AC eller luftvarmepumpe ventilerer ikke, men cirkulerer kun luften i rummet og justerer temperaturen. Det som går mellem indre og ydre del er en ledning og to små rør til kølemiddel. Gennemføringen plejer at tætnes med fuge eller isolering.

Gulvet må ikke glemmes! Her kan der også komme ind lyd.

En anden ting, som jeg synes er god, er at beklæde rummet indvendigt med absorberende overflader. F.eks. væg til væg-tæppe, så rummet får mindre ekko og giver en god lydkomfort.

Ventilation! Der behøves tilførsel og fraluft i rummet, og dette skal tages fra den mest lydløse side og også lyddæmpes.

Det, der egentlig styrer, hvor meget der skal gøres, er hvad der er lyskilden. Ofte er der desuden lidt huller i vægge, døre og åben ventilation, som meget vel kan være tilstrækkeligt, hvis man starter der. Små huller lækker lyd igennem.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Toppentuppen Toppentuppen sagde:
Hej-hej.

Jeg bor i øjeblikket i et lydoverført rum og lider af en usædvanlig sygdom kaldet Noxacusis.

Jeg vil gerne lydisolere mit soveværelse og vil gerne have hjælp med, hvilke typer materialer og teknikker der skal bruges.
Jeg ønsker altså, at lyd udefra ikke skal trænge ind og forstyrre.

I loftet er der en lem, der fører til et loftsrum.
Hvordan bør man bygge, så det ikke lækker lyd igennem, når den er lukket?

Jeg planlægger at installere en rigtig luftkonditionering/varmepumpe i dette rum også.
Er det muligt at gøre det på en god måde, så der ikke slipper for meget lyd ind gennem ventilationsrørene, og lydisoleringen bliver forgæves?

Jeg er ingen erfaren bygger.
Det jeg selv har lært mig er, at gips er et almindeligt lydisoleringsmateriale, men jeg har ikke rigtig styr på det.
Jeg er taknemmelig for alle idéer.
Først og fremmest, virkelig kedeligt med dine hørelseproblemer. Hvilke frekvenser er værst? Eller er alle frekvenser ubehagelige?

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
J JockeHX sagde:
Først og fremmest, superked af dine høreproblemer. Hvilke frekvenser er mest generende? Eller er alle frekvenser generende?

Jeg ved ikke, hvilke frekvenser der er hvad, men lyde der gør ondt er mest bestikkrammel, skrigende stemmer, biler og busser, knirkende i væggene og vand, der skyller. De lyde, der ikke gør ondt, hører jeg mest på et forhøjet niveau.

Lige ved siden af mit værelse ligger også en ventilationskanal med motoriseret blæser. Når den starter, breder der sig en vedvarende, brændende smerte gennem ørerne.

Senest redigeret:
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
En fritstående væg med reglar og stenuld samt tæt beklædning af plader, gips, osb eller krydsfiner. Elastisk fugemasse i alle samlinger. Giver et ganske godt resultat mod indtrængende lyd. Ingen huller til el-dåser osv. Glem ikke døren! Man kan have en dør i den eksisterende væg og en anden i den fritstående væg. Begge døre skal være tætte! Nøglehul fx er let at glemme

Vinduer er også et svagt punkt. 2+1 koblede plejer at være gode, så til et eksisterende vindue kan man koble en ekstra rude på, som tætnes

Loftet, kan man bygge et separat nedhængt loft med de nye fribærende vægge er det fordelagtigt.
Loftslugen gøres på samme måde som hvis det var en dør

En AC eller luftvarmepumpe ventilerer ikke, men cirkulerer kun luften i rummet og justerer temperaturen. Det der går mellem indre og ydre del, er en elledning og to små rør til kølemedie. Gennemføringen plejer at tætnes med fugemasse eller isolering.

Gulvet må ikke glemmes! Her kan der også komme lyd ind.

En anden ting, som jeg synes er god, er at beklæde rummet indvendigt med absorberende overflader. F.eks. væg-til-væg-tæppe, så det runger mindre i rummet og giver en god lydkomfort.

Ventilation! Der skal være til- og fraluft i rummet, og dette skal tages fra den mest støjsvage side og også lydisoleres

Det der egentlig styrer hvor meget, der skal gøres er hvad der er støjkilden. Ofte er der desuden lidt hul i vægge, døre og åben ventilation, som kan meget vel være tilstrækkelig, hvis man starter med det. Små huller lækker lyd igennem.
Enormt tak for et så udførligt svar. :3
Dine ord vil jeg få meget glæde af.

Det der med aircondition var ekstra rart at vide. Antager at ventilationen som allerede findes i rummet skal have nogen form for forlængelse.
Jeg vil ikke kunne vælge, hvorfra luften tages, men det er måske muligt at lydisolere rørene og ventilerne på en eller anden måde.

Hvad angår fraværet af el-dåser, kunne man gøre sådan at man lader strømmen passere til el-udtag på lignende måde som med ledning og rør til AC? I rummet er der i øjeblikket fire vægudtag, som jeg sandsynligvis skal gøre noget med.

Separat nedhængt loft lyder fornuftigt. Skal det fastgøres i det gamle loft på en eller anden måde, eller skal det være helt frakoblet fra det?
Stadighed indefra føles som om det ville være bedst, men jeg ved ikke rigtig, hvilke muligheder jeg vil have der.

Jeg ved ikke hvilke frekvenser der er hvad, men lyde der gør ondt er mest bestikrammel, skrigende stemmer, biler og busser, knagen i væggene og vand der skylles ud. De lyde der ikke gør ondt plejer jeg mest at høre på et forhøjet niveau.

Lige ved siden af mit værelse ligger også en ventilationstragt med motoriseret blæser. Når den går i gang, spreder der sig en malende, brændende smerte gennem ørerne.
Ok, lidt forskellige frekvenser lyder det som. Johannes' beskrivelse er god, det jeg kan tilføje er, at reglerne i væggen som du bygger op ligger overlappet, og hvad jeg mener med det er, at reglen der er mod ydervæggen kun er i kontakt med isoleringen, så lyden ikke kan forplante sig videre til osb/plywood afhængigt af hvad du vælger. Så isoleringen spores med andre ord, så du har en indre og en ydre regel.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Jeg tager for givet, at det er et eksisterende rum, og så bygger man den nye væg med luftspalte, så der behøves ikke lægges nogle reglar overlappende.

Fritstående loft plejer at blive hængt op i wire/snøre for at frakoble så meget som muligt.

El kan man trække ind gennem en tætnet ledning, og i rummet sætter man udenpåliggende el.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Her er et billede af, hvordan jeg tænker, at væg og loft i rummet bygges op. Helst skulle gulvet også ordnes, men det bliver lidt knudret med tærskler og sådan
Diagram over væg og loftopbygning i et rum, med lag som luftspalte, gips, OSB og 45x70 væg, markeret i forskellige farver.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Her er et billede af hvordan jeg tænker at væg og loft i rummet bygges op. Helst skulle gulvet fikses også, men det bliver lidt besværligt med tærskler og så
[billede]

Ojoj, stor tak for billedet også. Flot. :3

Gulvet holder vi (jeg og min far) på at lægge om lige nu, det er gammelt parket, og vi har lagt dette herunder:
https://www.bauhaus.se/underlag-golv-xps-easy

Jeg er lidt usikker på, hvor godt det bliver, men mest sandsynligt er, at jeg bliver nødt til at nøjes med gulvet som det bliver, uanset hvad resultatet bliver lydmæssigt. Heldigvis oplever jeg ikke, at jeg forstyrres særligt meget af lyd, der kommer gennem gulvet.

At pille ved vægge og loft og vinduer bliver sandsynligvis en betydeligt større arbejdsindsats, og jeg indser nu, at jeg kommer til at have brug for to døre (altså ind/udgang samt garderobedør) + loftslugen, hvilket ser ud til at kunne blive ret tricky.

Hvad angår vinduerne, er der nogen særlig type glas man skal lede efter, eller er lydisoleringen mere afhængig af tætheden rundt om vinduet eller så? Hvis jeg har mulighed for at satse på begge, så gør jeg det gerne, men ellers ville det være godt at vide, hvad der bør prioriteres.

Hvis man skal ansætte professionelle håndværkere til dette, er der nogen indikation af, hvad det kan tænkes at koste?

Svært at sige pris da det afhænger af hvad der skal gøres og hvor lang tid det tager. Jeg er dårlig til at vurdere tid ;)

Når det gælder glas, der findes laminerede ruder som er lidt bedre. Tjockere er generelt set bedre og også med større afstand mellem glassene.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Svært at sige pris, da det afhænger af, hvad der skal gøres, og hvor lang tid det tager. Jeg er elendig til at estimere tid ;)

Når det gælder glas, findes der laminerede ruder, som er lidt bedre. Tykke er generelt set bedre, og også med større afstand mellem glassene.
Alright, mange tak alligevel. :3

Hvilke kabler bør man bruge til at hænge loft i?
Behøver man særlige monteringsanordninger til det?
Jeg kan forestille mig, at det skal være stabilt nok både for isoleringens skyld, men også for at kunne rumme loftlugen.

Alright, stort tack hursom. :3

Hvad er det for wirer man bør have for at hænge loftet op med?
Behøver man særlige fastgørelsesanordninger til det?
Kan forestille mig at det skal blive stabilt nok både for isoleringens skyld men også for at kunne akkumulere loftslugen.
Der findes færdige systemer til indvendige lofter. Men egentlig er det nok med snor i en løkke/krog.
Er rummet ikke meget stort ville jeg satse på at sætte det nye loft i væggene og måske støtte med snor/wire i midten, så det ikke hænger for meget ned.

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
Kender I tilfældigvis en akustiker i jeres bekendtskabskreds? Det kan være godt at tale med sådan en, hvis I har mulighed for det :) Og tjek ventilationssystemet nogle gange ekstra, både med hensyn til lydspredning og tilstrækkelig luftudveksling.
Det der med ventilationsrør på den anden side af væggen lyder ikke sjovt overhovedet. Håber det løser sig!

• Synes
Toppentuppen
  • Laddar…
M morr sagde:
Råkar I have en akustiker i bekendtskabskredsen? Kan være godt at tale med sådan en, hvis I har mulighed :) Og tjek ventilationen nogle gange ekstra, både med hensyn til lydspredning og tilstrækkelig luftudveksling.
Det der med en ventilationstrumme på den anden side af væggen lyder ikke sjovt overhovedet. Håber det løser sig!
Tak. :3

Desværre har vi ingen akustiker i nærheden. Det bedste jeg kan præstere er nok at købe en lydæder og lytte med mine egne ører, hvis jeg ikke finder nogen kyndig at hyre ind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.