Hej
Jeg bor i lejlighed, og mine naboer har sene vaner og deres køkken mod min lejlighed. Der er en gipsvæg mellem deres køkken og mit værelse. Det høres ikke så meget fra musik og tale, men derimod har de den uvane at smække i låger og bestikskuffer, der ruller ind med fart. Jeg har talt med dem, men de nægter at lytte, så det er ikke en mulighed eller noget at håbe på. Problemet er, at væggen bliver som en tromme næsten, det dunker til i hele rummet voldsomt, som en baslyd næsten. Hvad kan jeg gøre? Er det en god mulighed at sætte en regel og en ekstra gipsvæg op efter originalvæggen? Jeg har kun 10 cm at arbejde med. Jeg har ingen erfaring overhovedet, når det kommer til sådan noget. Eller findes der noget, jeg kan hænge op, der ville have effekt?

Tak på forhånd

Åsa Lund
Hvilken slags lejlighed? Leje?

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Hvilken slags lejlighed? Leje?
Ja, Leje, men jeg må jo bore i væggen som jeg har forstået det alligevel, har jo at sætte op hylder etc. Ville det hjælpe at sætte op fx en gipsvæg med en luftspalte? jeg har 10 cm at arbejde med.

Tror ikke det går at fixe med en gipsplade. Måske kan du lokke dine naboer med at installere dæmpere på deres skabsdøre osv.?

CGK CGK sagde:
Ja, Hyres, men jeg får jo bore i væggen som jeg forstår det alligevel, har jo at hænge op hylder osv. Ville det hjælpe at sætte op fx en gipsvæg med en luftspalte? jeg har 10cm at spille med.
Du kan sætte en væg op udenpå, hvis den ikke er i kontakt med den gamle. Stålreglar med gummitætning, stenuld og dobbeltgips med forskudt fuge. Tag 75mm reglar, så har du plads. En dags arbejde for en erfaren tømrer. :)

E etompau sagde:
Tror inte det går at koste med någon gipsskiva. Kanske kan du lokke dine naboer med at installere dæmpere på deres skabslåger etc?
De smækkede døren i foran næsen på mig sidst jeg forsøgte at tale med dem så det er nok svært.

Stiftet Stiftet sagde:
Du kan sætte en væg udenpå, så længe den ikke er i kontakt med den gamle. Stålregler med gummitætning, stenuld og dobbeltgips med forskudt fuge. Brug 75mm reglar, så har du plads. En dags arbejde for en erfaren tømrer. :)
Ok, det burde dæmpe selve dunket så? lige nu er væggen som en tromme næsten, en let bankning forstærkes i væggen.. Har dog to el-udtag i væggen.

CGK CGK sagde:
Hej
Jeg bor i lejlighed, og mine naboer har sene vaner og deres køkken mod min lejlighed. Der er en gipsvæg mellem deres køkken og mit rum. Det høres ikke så meget fra musik og tale, men derimod har de den uvane at smække i låger og bestikskuffer, der kører ind med fart. Jeg har talt med dem, men de nægter at lytte, så det er ikke en mulighed eller noget at håbe på. Det der er problemet, er at væggen bliver som en tromme næsten, det dunker til i hele rummet kraftigt, som en baslyd næsten. Hvad kan jeg gøre? Er det en god mulighed at sætte en regel og en til gipsvæg op efter originalvæggen. Jeg har kun 10 cm at spille med. Jeg har ingen erfaring overhovedet, når det kommer til sådan noget. Eller findes der noget jeg kan hænge op, som ville have effekt?

Tak på forhånd
Alternativet du har er at flytte til et hus på landet uden naboer ;).
Tal med udlejeren, hvis det ikke er muligt at tale med naboerne.
Sig til udlejeren, at du betaler for dæmpere til lågerne, fx så kan han komme ind og montere.

Det er sandsynligvis udlejers problem, ikke lejernes. Start der, inden du bygger ekstra vægge og ting. De fleste svar, du har fået, bygger på, at det er en andelsbolig, hvor beboerne selv har ansvaret.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Det er sandsynligvis udlejerens problem, ikke lejernes. Start der, før du bygger ekstra vægge og ting. De fleste svar, du har fået, bygger på, at det er en ejerlejlighed, hvor beboerne selv har ansvaret.
Det er klart, at du først skal gå til udlejeren. I en ejerlejlighed er skillevæggen foreningens ansvar. Man skal ikke behøve at have en dårlig væg til naboen. Måske kan det hjælpe. Men hvis det er en privat udlejer, er der sikkert ingen penge, og hos det offentlige når man at flytte, før der sker noget. Hvis du tilbyder at ordne det selv, kan du måske få lidt penge til materialer. Det vigtigste med lydisolering er, at væggen bliver tung og lufttæt.

Åsa Lund
Hvis der er så dårlig lydisolering på væggen, kan man overveje, hvor godt brandklass væggen holder?
Det er absolut udlejerens ansvar at fikse dette.
Bed om at få bytte lejlighed ellers?

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Tror det bliver svært at få en ny lejlighed pga. lyden fra skabslåger.
Det er ikke et hotel vi taler om.

Åsa Lund
Hvis man ikke er tilfreds med lydkomforten i lejligheden, kan man kontakte miljøforvaltningen. Så skal udlejeren bevise, om krav ifølge Socialstyrelsen er opfyldt eller ej.
Dette er virkelig sidste udvej, og det er rigtig trist at skulle ty til.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.