Hej
Jeg bor i lejlighed, og mine naboer har sene vaner og deres køkken mod min lejlighed. Der er en gipsvæg mellem deres køkken og mit værelse. Det høres ikke så meget fra musik og tale, men derimod har de den uvane at smække i låger og bestikskuffer, der ruller ind med fart. Jeg har talt med dem, men de nægter at lytte, så det er ikke en mulighed eller noget at håbe på. Problemet er, at væggen bliver som en tromme næsten, det dunker til i hele rummet voldsomt, som en baslyd næsten. Hvad kan jeg gøre? Er det en god mulighed at sætte en regel og en ekstra gipsvæg op efter originalvæggen? Jeg har kun 10 cm at arbejde med. Jeg har ingen erfaring overhovedet, når det kommer til sådan noget. Eller findes der noget, jeg kan hænge op, der ville have effekt?
Tak på forhånd
Jeg bor i lejlighed, og mine naboer har sene vaner og deres køkken mod min lejlighed. Der er en gipsvæg mellem deres køkken og mit værelse. Det høres ikke så meget fra musik og tale, men derimod har de den uvane at smække i låger og bestikskuffer, der ruller ind med fart. Jeg har talt med dem, men de nægter at lytte, så det er ikke en mulighed eller noget at håbe på. Problemet er, at væggen bliver som en tromme næsten, det dunker til i hele rummet voldsomt, som en baslyd næsten. Hvad kan jeg gøre? Er det en god mulighed at sætte en regel og en ekstra gipsvæg op efter originalvæggen? Jeg har kun 10 cm at arbejde med. Jeg har ingen erfaring overhovedet, når det kommer til sådan noget. Eller findes der noget, jeg kan hænge op, der ville have effekt?
Tak på forhånd
Du kan sætte en væg op udenpå, hvis den ikke er i kontakt med den gamle. Stålreglar med gummitætning, stenuld og dobbeltgips med forskudt fuge. Tag 75mm reglar, så har du plads. En dags arbejde for en erfaren tømrer.CGK sagde:
Ok, det burde dæmpe selve dunket så? lige nu er væggen som en tromme næsten, en let bankning forstærkes i væggen.. Har dog to el-udtag i væggen.Stiftet sagde:
Alternativet du har er at flytte til et hus på landet uden naboerCGK sagde:
Hej
Jeg bor i lejlighed, og mine naboer har sene vaner og deres køkken mod min lejlighed. Der er en gipsvæg mellem deres køkken og mit rum. Det høres ikke så meget fra musik og tale, men derimod har de den uvane at smække i låger og bestikskuffer, der kører ind med fart. Jeg har talt med dem, men de nægter at lytte, så det er ikke en mulighed eller noget at håbe på. Det der er problemet, er at væggen bliver som en tromme næsten, det dunker til i hele rummet kraftigt, som en baslyd næsten. Hvad kan jeg gøre? Er det en god mulighed at sætte en regel og en til gipsvæg op efter originalvæggen. Jeg har kun 10 cm at spille med. Jeg har ingen erfaring overhovedet, når det kommer til sådan noget. Eller findes der noget jeg kan hænge op, som ville have effekt?
Tak på forhånd
Tal med udlejeren, hvis det ikke er muligt at tale med naboerne.
Sig til udlejeren, at du betaler for dæmpere til lågerne, fx så kan han komme ind og montere.
Det er klart, at du først skal gå til udlejeren. I en ejerlejlighed er skillevæggen foreningens ansvar. Man skal ikke behøve at have en dårlig væg til naboen. Måske kan det hjælpe. Men hvis det er en privat udlejer, er der sikkert ingen penge, og hos det offentlige når man at flytte, før der sker noget. Hvis du tilbyder at ordne det selv, kan du måske få lidt penge til materialer. Det vigtigste med lydisolering er, at væggen bliver tung og lufttæt.Anna_H sagde:
Hvis man ikke er tilfreds med lydkomforten i lejligheden, kan man kontakte miljøforvaltningen. Så skal udlejeren bevise, om krav ifølge Socialstyrelsen er opfyldt eller ej.
Dette er virkelig sidste udvej, og det er rigtig trist at skulle ty til.
Dette er virkelig sidste udvej, og det er rigtig trist at skulle ty til.
Klik her for at svare