Vi bor i et rækkehus bygget i 1959, 1963 indrettede man førstesalen. Nu har vi en nabo, der har installeret en ventilator, som vi kan høre i to soveværelser på førstesalen samt i stuen og køkkenet i stueetagen. Da det er naboens garage, der støder op til os, er det kun stueetagen, der har naboen "væg mod væg". På førstesalen ligger naboens hus ikke "væg mod væg" men frit. Men lyden kan også høres i soveværelserne.

Nu vil vi gerne lydisolere mod denne nabo. Vi har kort talt med en akustiker lidt mere generelt om, hvordan man lydisolerer, og er kommet frem til, at vi måske skulle bygge en ny fri væg med luftspalte, der er forankret i loft, væg og gulv. Ikke i den eksisterende væg. Denne luftspalte tænkte vi skulle være 200mm i et soveværelse og 20mm i øvrige rum. Vi skal føre ventilationskanaler ned fra loftet og tænkte på at have en større luftspalte, så vi får en glat væg, hvor vi kan lægge ventilationskanalerne.

Nu spekulerer jeg på, om nogen her kan svare på, om dette er en god idé. Vil det dæmpe lyden, og er der risiko for fugt i luftspalten, som skabes i forbindelse med dette?

Findes der nogle andre ideer til, hvordan vi kan løse vores problem med, at ventilatoren forstyrrer?

Letbetonen er blåbetong, vi har ikke gjort nogen radonmåling endnu, men gætter på, at vi lander på 150-300 Bq/m3. Er der noget, vi kan/bør gøre i forbindelse med lydisoleringen, som kan påvirke dette i den rigtige retning?

Tanken er

-Sætte stålregler i loft, væg og gulv, derefter regler cc45

-På bagsiden af stålreglerne sætter vi bånd for at holde isoleringen på plads

-Sætte Isover lydplade Piano mellem reglerne

-Montere en 13mm gips

-Montere en byggeplaywood 12mm, for lettere at kunne fæste ting på væggen

-Montere en 13mm gips

-Male eller tapetsere

Jeg har lavet nogle billeder nedenfor, der nærmere beskriver, hvordan den eksisterende væg ser ud både på førstesal og stueetage. Samt hvordan vores tanke om en yderligere væg ser ud.

Nogen der kan hjælpe os?

• Diagram over vægkonstruktioner med materiallag: letbetong, isolering, gips, og luftspalte til lydisolering. Viser eksisterende og nye vægge.
Har I talt med naboen?
Synes det lyder som dyrt og meget arbejde pga en ventilator

• Synes
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Ja, vi har talt med naboen. De har nedsat hastigheden på blæseren, hvilket gjorde en forskel. De har også haft en montør til at se, om der var noget, de kunne ændre for at mindske problemet.

Noget som ikke fremgår af trådstarten er, at vi skal sætte gips på væggene i stueetagen, og på førstesalen er vi i gang med at sætte gips på alle overflader. Så vi har allerede en del arbejde og udgifter foran os. Desuden vil vi gerne lydisolere lidt bortset fra blæseren.

Hvilken slags ventilator har din nabo, som larmer sådan? Eller er det resonanslyd, du hører?

Det er resonanslyd. Det er ikke særlig meget, men har jeg en gang hørt lyden, så kan jeg desværre ikke sortere den fra. Uden hører det hele tiden.

Resonanslyd kommer du jo ikke få væk med en luftspalte. Hvad er det for en ventilator din nabo har, en LLVP? Man kan købe fjedre til dem som fjerner resonanslyden.

• Synes
varmkorv
  • Laddar…
Det er en radonsug, installatøren af sugen har været og se på ventilatoren. De kunne ikke gøre mere. Jeg er klar over, at resonansen også går i gulvbjælkelag m.m.. Men forhåbningen er, at det skal gøre lidt forskel.

I dagligstue og køkken skal vi gøre noget, fordi vi vil have gips og krydsfiner i væggen for at have noget at fæstne i enkelt, og de vægge har tapet direkte på betonvæg. Så i disse rum er det ikke så meget ekstraarbejde/penge for at bygge en ny væg ifølge vores planer. En fordel er, at overhør mellem husene bliver mindre. Så spørgsmålet er, om der kan blive problemer med fugt eller lignende, hvis vi bygger en væg udenpå den eksisterende væg?

nikasp
Jeg synes, at det fasen burde kunne løses med en eller anden form for vibrationsdæmper. Jeg led af lyd fra kompressoren i vores luftvarmepumpe og skiftede vibrationsdæmper, og forskellen blev enorm. Faktisk lyder vores nye luftvarmepumpe, også Nibe, mere end den gamle, så jeg vil gå løs med dæmpemåtter m.m. der også.

https://www.google.se/search?q=vibr.....69i57j0l5.3600j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.