Ved at dette spørgsmål er blevet stillet et antal gange tidligere, men jeg har ikke fundet et godt svar, der kan anvendes i min situation, så jeg prøver med en ny tråd.
I weekenden har jeg revet et gammelt reveteret loft ned (jeg ved... det var ikke let, men jeg havde ikke lyst til at reparere det). Nu begynder det at være tid til at finde ud af, hvordan jeg skal genopbygge det for at få det godt. Der er spån i mellemetagen, og det er noget, jeg ikke ønsker at røre ved. Jeg undrer mig dog over, hvordan jeg hensigtsmæssigt bygger det nye loft op for at lydisolere så godt som muligt. Først og fremmest rumlyd, trinlyd har jeg forstået, at det er svært at dæmpe meget. Jeg har læst om markskiver et sted, er det en fornuftig måde at løse det på? Hvilken slags/type skal det være i så fald?
Der skal også ny el ind og et antal spots i det nye loft, er der noget, jeg skal tænke på der?
Takker for svar på forhånd, jeg har virkelig brug for hjælp her!
De fleste enkle tiltag giver yderst lidt i form af bedre lyddæmpning.
Ting, der derimod gør en stor forskel, er at gøre bjælkelagets egenvægt meget stor, dvs. lige så tungt som et betongbjælkelag eller mere.
At bygge med to frit hængende regelværk, adskilt fra hinanden, hvor det ene er gulvet og det andet loftet nedenunder, og derefter fylde med stenuld med så høj densitet som muligt giver også en betydelig lydreduktion.
Burde absolut være en god løsning, lofthøjden er 2,50 lige nu, så der er lidt at spille på.
Kan man alligevel fastgøre på en eller anden måde her og der i de nuværende bjælker, så ville det jo være fint, for ellers bliver der hård belastning på få punkter kan jeg forestille mig. Nogle ideer til indfæstning og fastgørelse af frit undertag?
Frikobling af bygningselement er den mest effektive måde at opnå god lydisolering. Der findes f.eks. isolatorer hvilende i gummi til nedhængning af loft. Antal gips sammen med løst pakket isolering (IKKE høj densitet) afgør lydreduktionsværdien. Gipsen lægges forskudt, og det er vigtigt, at det bliver helt lufttæt. Det første du bør gøre er at fastslå, hvilken type lyd der opfattes som forstyrrende, og hvor det svage led er i bygningens konstruktion. Tag, vægge, døre, vinduer osv. skal følges ad for at opnå det ønskede resultat. Er problemet f.eks. vejstøj fra en fjern motorvej, behøver du sandsynligvis ikke frikoble loftet.
Det første du burde gøre er at fastslå, hvilken type lyd der opfattes som forstyrrende, og hvor det svage led er i bygningens konstruktion. tag, vægge, døre, vinduer etc. skal ligesom følges ad for at opnå det ønskede resultat
+1 på den.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.