Hej! Min sambo og jeg flyttede ind i et hus for 1,5 år siden, som ligger under indflyvningen til en af Sveriges større lufthavne. Fuglvejen er afstanden 15 km, så vi omfattes ikke af noget “standard-støttepakke” fra Swedavia. Afhængigt af vindforholdene flyver de over vores hus og nogle i husstanden lider under det. Det er både støjniveauet indendørs, men også oplevede vibrationer, som er forstyrrende.

Vi ser to alternativer: 1) Flytte (vi elsker vores hus, så vi vil jo hellere blive boende) eller 2) Luftlydisolere huset. Denne tråd handler om alternativ 2.

---
HUSETS KONSTRUKTION
---

Huset er bygget i 1954 og er ikke bygget til hverken varme- eller lydisolering, så jeg tror, at der er betydelige muligheder for at isolere huset bedre mod luftlyd, end det er nu. Jeg vil beskrive, hvordan huset er bygget ud fra nogle områder, stil gerne supplerende spørgsmål, så tydeliggør jeg med tekst og billeder.

VINDUER
  • 5 vinduer er 3-lags-vinduer fra 2006 (3 soveværelser, 1 i stue, 1 i køkken)
  • 2 vinduer er 2-lags fra ~1970 (stue)
  • 1 vindue er 2-lags fra byggeåret (badeværelse)
DREVNING AF VINDUESHUL
  • Ca. 1,5-2,5 cm sprække omkring vinduerne, delvist fyldt med fugeskum, der holder vinduet fast
  • Ingen øvrig isolering
  • Vindueslister træ indvendigt
INNERTAG
  • 1” råspont
  • 3 rum har gips (soveværelse, hall, indre hall), 3 har spændevæv (2 soveværelser, stue), 2 har en form for fibertræ (køkken, badeværelse)
LOFT
  • Ca. 15 cm savsmuld på råspont
  • Sporadisk placerede isoleringsmåtter langs med tagfoden (halvhjertet forsøg på efterisolering fra tidligere ejer)
YDERVÆGGE
  • Er beskrevet i tidligere tråd
  • Lag udefra-ind: facadetegl, luftspalte, stående reglar 10 c/c, liggende reglar ca. 60 c/c med ca. 6,3 cm mineralsuld (laxåplatta), 1” råspont, 1,5 cm treetop
  • På indersiden af alle ydervægge kommer radiatorrør op gennem gulv ca. 5-5,5 cm mellem rør og væg, hvilket (eventuelt?) begrænser mulighederne for at bygge væggen indad alt for meget
Byggetegning af vægkonstruktion med yderste lag af mursten, luftspalte, stående og liggende reglar, mineraluld samt træplader.

YDERDØRE
  • Tynd træyderdør samt indre yderdør danner ca. 15 cm luftspalte mellem dørene
  • Altandørsparti fra 1970, døren opleves som tynd, 2-lags

Jeg vil angribe dette problem fra alle sider og med jeres hjælp få støjniveauet fra fly så langt ned som muligt.

Med ovenstående information, hvilke tiltag vil I mene er de mest effektive mod flystøj? Stil gerne supplerende spørgsmål, så svarer jeg så godt jeg kan med både tekst og billede!

Med venlig hilsen, Viktor

---
LYDMÅLINGER
---

Nedenfor et udvalg af målinger fra en lydmålerapp på telefonen. Jeg forstår, at det ikke er så præcise tal, man får med sådan en, men måske kan de bruges i relation til hinanden eller lignende. De angivne værdier er max/gennemsnit, over ca. 60-90 sek.

INGEN FLY
  • Soveværelse, ingen fly: 31/26
  • Stue, ingen fly: 41/35
  • Indre gang, ingen fly: 37/31
  • Udendørs, ingen fly: 55/44
FLY (BOEING 737) (målt når det er lige over os)
  • Soveværelse, 737: 44/30
  • Stue, 737: 50/39
  • Indre gang, 737: 44/36
  • Udendørs, 737: 73/56

Nu er disse måleværdier måske helt ubrugelige og kan slet ikke anvendes. Men hvis vi lader som om de kan, ser vi blandt andet, at facade-lydisoleringen mellem ude og inde er (gennemsnitsværdien):

INGEN FLY
  • Soveværelse: 18 db
  • Stue: 9 db
  • Indre gang: 13 db
FLY
  • Soveværelse: 26 db
  • Stue: 17 db
  • Indre gang: 20 db

Senest redigeret:
De foranstaltninger vi overvejer

A) Yderligere 30-40 cm cellulose på loftet (for varme men også lydisolering)
B) Gipsloft i stuen (her overvejer vi at sætte Norgips Silentboard)
C) Dobbeltgips direkte på ydervæggene (Norgips SilentBoard+almindelig gips). At opsætte reglar mod ydervæg er også en mulighed, men da vi i alt har 5,5 cm, før radiatorrørene er i vejen, skal det i så fald blive tyndt, og vi vil ikke rive gulvet op i rummene (nylagt eller ældre fint gulv).
D) Drevning af vinduerne med mineraluld
E) Lydisolerende lamineret glas (2-1-2) på ældre vinduer
F) Udskiftning af altandørsparti
G) Udskiftning af tætningslister på samtlige vinduer og sætte dobbelt

tehvicke tehvicke sagde:
De tiltag vi overvejer

A) Yderligere 30-40 cm cellulose på loftet (for varme men også lydisolering)
B) Gipsloft i stuen (her overvejer vi at sætte Norgips Silentboard)
C) Dobbeltgips direkte på ydervæggene (Norgips SilentBoard+almindelig gips). At lave regler mod ydervæg er også en mulighed, men da vi i alt har 5,5 cm før radiatorrørene er i vejen, skal det i så fald blive tyndt, og vi ønsker ikke at rive gulvet op i rummene (nylagt eller ældre fint gulv).
D) Fuge vinduerne med mineraluld
E Lydisolerende laminatglas (2-1-2) på ældre vinduer
F) Udskifte terrassedørsparti
G Udskifte tætningslister på samtlige vinduer, og sætte dobbelte
Diagram der viser lyddæmpningsniveau i dB for ISOCELL celluloseisolering ved forskellige frekvenser, fra 63 til 4000 Hz. ofan A ser ud til at have effekt, det eneste jeg har set indtil videre, som faktisk viser noget om netop evt. lydniveaureduktion graf. Billede fra isocell brochure.
"ISOCELL celluloseisolering opnår i skillevægge op til 3 dB og ved etageadskillelser op til 5 dB bedre lydisoleringsværdier end almindelige isoleringsplader. Kun på grund af det faktum, at alle hulrum er helt fyldte, kan man antage en bedre lydisoleringsniveau end i pladeformede isoleringsmaterialer. Dette blev i øvrigt bekræftet af TGM Wien med en sammenligningskontrol. (Kontrol-nr. VA AB 11961)"
Hvordan man nu tolker det der, det burde være tæt? men mere synes bedre :P

Havde testet at hæfte/skure en 2-10mm plast plade på ydersiden af vinduet og derefter indersiden for at se, om der var nogen positiv eller negativ effekt.
Overvejer selv at erstatte det indre eller ydre glas med en isolerglas kassette.
Har en UV beskyttet 1mm plast mellem de 2 glas for en halvdårlig ekstra luftlomme ingen ting mod 3 glas men kostede nogle 100'er.

Men lydproblemer fra fly... stenuld første tanke. Alternativt blande lidt typisk 45mm glas, 45mm stenuld da forskellige materialer har forskellige akustiske egenskaber? du skal i princippet bygge et lydstudie (stødte på det på nettet, hvor forskellige materialer blev nævnt)
Måske prøve at se hvor netop lydvibrationer slipper ind, kan vel ryste ventilationsluft = et luftfilter & evt. konstruktionen.
Da man ikke lægger stivere materialer ind, som nu ryster, så en del hænger mere end den sidder fast?
jeg er lidt skøre-agtigt paranoid.

Hvordan gik det?

Tak for spørgsmålet! Vi har lavet

A), B (almindelig 13mm gips), C (enkeltgips almindelig 13mm gips) samt D-G (skiftet dørparti + alle vinduer til 37db vinduer).

Har ikke målt, men oplever en tilstrækkelig stor forskel til, at det ikke "føles" som tidligere. Så vi er tilfredse med ændringerne. Kan vende tilbage med måledata (dog varierer det afhængigt af vindretning, så det er svært at sammenligne helt).

Kan anbefale tråden "Ljudisolera för sex" hvor der kom mange nyttige tips frem, som også kan anvendes til flystøj, tog, biltrafik, byggarbejde, lydstudio mm.

Var der nogen foranstaltning, der blev mærket signifikant?

Flerglasvinduer synes i hvert fald som en lavthængende frugt, evt. måske to vinduer efter hinanden i samme karm?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.