Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Vi har fået kravet på vores garage, at det skal være brandklassificeret på den ene langside mod naboen med EI30 nu, hvor vi har bygget om fra fladt til skråt tag.
Er der nogen, der har styr på, hvad der kræves for at opfylde dette oppe ved tagfoden?
Det skal være en uventileret eller såkaldt lukket tagfod for at mindske risikoen for, at flammer når loftet for hurtigt.
Er det nok med fx krydsfiner eller udendørs gips øverst på væggen, eller kræves der mere?
Havde tænkt, at panelet skulle slutte lige under spær og have et plant undertag.
Taknemmelig for svar
J
Er der nogen, der har styr på, hvad der kræves for at opfylde dette oppe ved tagfoden?
Det skal være en uventileret eller såkaldt lukket tagfod for at mindske risikoen for, at flammer når loftet for hurtigt.
Er det nok med fx krydsfiner eller udendørs gips øverst på væggen, eller kræves der mere?
Havde tænkt, at panelet skulle slutte lige under spær og have et plant undertag.
Taknemmelig for svar
J
Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Ja det skal jeg have.
Har ikke påbegyndt væggen endnu, så jeg overvejer, om jeg skal beklæde den med gips, men hvis det ikke er nødvendigt, føles det jo unødvendigt.
Det jeg overvejede, er netop stykket mellem spærfødderne. Har såkaldte skimmelsvampe-stoppere et stykke oppe i råsponten og havde tænkt at sætte masonit op for at forhindre isoleringen i at røre råsponten. Der er der jo så ingen isolering, og hvad kræves da for at opfylde ei30? Eller skal jeg simpelthen isolere hele vejen op til råsponten med den isoleringstykkelse, der kræves (er vel typisk 90mm), eller kan jeg sætte gips på ydersiden i stedet? Men kun 2 lag gips opfylder måske ikke ei30??
Har ikke påbegyndt væggen endnu, så jeg overvejer, om jeg skal beklæde den med gips, men hvis det ikke er nødvendigt, føles det jo unødvendigt.
Det jeg overvejede, er netop stykket mellem spærfødderne. Har såkaldte skimmelsvampe-stoppere et stykke oppe i råsponten og havde tænkt at sætte masonit op for at forhindre isoleringen i at røre råsponten. Der er der jo så ingen isolering, og hvad kræves da for at opfylde ei30? Eller skal jeg simpelthen isolere hele vejen op til råsponten med den isoleringstykkelse, der kræves (er vel typisk 90mm), eller kan jeg sætte gips på ydersiden i stedet? Men kun 2 lag gips opfylder måske ikke ei30??
Gips er et krav, på http://gyproc.se/ kan du læse mere.
Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Hvad mener du med Gips er et krav? På ydersiden mener du??
Nej på indersiden. Byggede en lignende garage for et antal år siden. Da var det nok med en plywood og 13 mm gips op mod inderside ydertag for at klare EI30. Men tjek med kommunen om det stadig er nok. Men skulle du gipse taget så læg 95mm isolering på det så er det nok.
Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Ja jeg er kommet frem til, at hvis jeg lægger som du siger indefra: 13 mm gips, 1 plade osb, mindst 95 mm stenuld, så opfylder det EI30. Men i mit tilfælde er det lille problem, at garagen allerede er eksisterende med fladt tag, og så har vi bygget skråt tag ovenpå det flade, hvilket betyder, at der er et rum ovenover, der skal brandklassificeres. Det er altså ikke muligt at føre gipsen helt op til undertaget indefra.
Jeg overvejer, om det er muligt kun at sætte en gipsplade på ydersiden, som kun er ca. 50 cm høj, som støder op mod undertaget, og så lægge stenuld på loftet tæt op ad det. Dog får jeg den ulempe, at det ligger tæt op ad undertaget, men hvis man skal opnå EI30 med lukket tagskæg, skal man vel have isoleringen mod undertaget, ellers gør det jo ingen gavn??
Mugstopper monteret ca. 25 cm indenfor ydervæg, så taget ovenfor bliver jo ventileret.
Er der nogen, der har erfaring eller tips om dette?
Jeg overvejer, om det er muligt kun at sætte en gipsplade på ydersiden, som kun er ca. 50 cm høj, som støder op mod undertaget, og så lægge stenuld på loftet tæt op ad det. Dog får jeg den ulempe, at det ligger tæt op ad undertaget, men hvis man skal opnå EI30 med lukket tagskæg, skal man vel have isoleringen mod undertaget, ellers gør det jo ingen gavn??
Mugstopper monteret ca. 25 cm indenfor ydervæg, så taget ovenfor bliver jo ventileret.
Er der nogen, der har erfaring eller tips om dette?
Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Læste at træ forsvinder med en hastighed på 1mm/min. Det burde jo betyde, at man kan sætte en planke som er 30mm tyk mellem tagspærene så er ei 30 opfyldt!?
Hvorfor skal du brandklassificere det rum? Hvis selve garagen er EI30 klassificeret, så danner det en brandcelle. Plejer aldrig at skulle brandklassificere et loftsrum, hvis det ikke bruges. For du har allerede et isoleret gipsloft?
Medlem
· Västra götaland
· 335 indlæg
Nej brandklassningen gælder hele væggen og både indefra rummet og udefra. Men vil sætte en plade utegips op mod råsponten og så 170mm isolering som en "brandvæg" langs tagfoden. Opfylder med lethed ei30.
Vindue ser dog ud til at være alt for dyrt at få ind langs siden, må nøjes med en ei30 klassificeret dør.
Vindue ser dog ud til at være alt for dyrt at få ind langs siden, må nøjes med en ei30 klassificeret dør.
Klik her for at svare