Hej, vi har brug for at fylde en døråbning i en skillevæg. Skillevæggen har tidligere delt to lejligheder, og nu vender vi tilbage til samme situation. Så det handler om en lejlighedsskelvæg. Det kræves vel brandsikkerhed og lydisolering mellem lejlighederne, så vidt jeg ved. Ved I, hvordan væggen burde være opbygget? Man plejer nok at have to stykker gipsplader på begge sider, men jeg er usikker på stenderne i midten, og om jeg ikke mangler noget andet vigtigt. Jeg er taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få! Tak på forhånd!
Det kan være godt at fordybe sig i, hvad det er for en standard på huset i øvrigt. Hvis det er et ældre hus, kan det meget vel være bygget efter lavere krav end det, der er nyproduktion i dag. Der er jo ingen grund til at have en meget højere niveau på denne foranstaltning, end hvad der er på de eksisterende lejlighedsskelvægge.Y Yana sagde:Hej, vi har brug for at fylde en døråbning i en indervæg. Indervæggen har tidligere delt to lejligheder, og nu vender vi tilbage til samme situation. Så det handler om en lejlighedsskelvæg. Der kræves vel brandsikkerhed og lydisolering mellem lejlighederne, så vidt jeg ved. Ved I hvordan væggen burde være opbygget? Man plejer nok at have to stykker gipsskiver på begge sider, men jeg er usikker på kernen i midten, og om jeg ikke mangler noget andet vigtigt. Jeg er taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få! Tak på forhånd!
Er indervæggen derudover præcis som den var opbygget før? udover at der er lavet et nyt dørhul? I så fald bør du jo kunne få en god indikation om konstruktionen, når du fjerner døren og karmen. Eventuelt kan du rive lidt ekstra omkring for at undersøge og så bare holde den niveau på genopbygningen.
Klik her for at svare