Vi mangler WC på overetagen, og jeg har fået idéen at lave om en kattvind.
Problemet er, at man kun kan gå oprejst i begyndelsen af kattvinden.
Vi har fået tilbud på VVS, så vi ved, at det er muligt at få op afløb og vand, men det store spørgsmål er, om det er muligt at lukke kattvinden der, hvor der ikke længere er fuld loftshøjde. Hvordan går man frem i så fald for ikke at risikere blandt andet fugt?
Den væg, jeg tænkte at bygge, vil jo ikke kunne åbnes, men der kan være mulighed for at lave en lem fra soveværelset ind til den lukkede kattvind for eventuel inspektion.

Min tegning viser, hvordan det er tænkt.
Sort streger er, som det er i dag, røde streger er, som vi vil have det. Kommer altså til at rive en væg intill soveværelset for at udvide WC'en.
Målene stemmer ikke overens på billedet, så I må have forståelse.

Hvad har I, der er kyndige, af tanker og idéer om dette? Er det muligt, tror I?

• Plantegning viser katteloft ændret til WC mellem soveværelse og skorsten. Sorte linjer angiver nuværende, røde viser ønskede ændringer.
P
Klart det er muligt at gøre i de fleste huse..

Man skal tænke på, hvordan fugt og ventilation har fungeret hidtil og prøve at påvirke så lidt som muligt med ændringer. Er det gamle huse med manglende isolering, så man har en vis fugtvandring gennem væggene, kan det være bedre at give luften mulighed for at bevæge sig som før ombygningen. Man kan gøre meget med flamingo og lignende for at få lidt tyndere vægge/loft og opnå "fuldt ud god" isolering, og nogle gange er det bedre at stille en ny væg et stykke fra den gamle, hvis der er risiko for fugt, der ikke kan vandre/ventileres væk.

Jeg byggede som en "kasse" med toilet i skunkrummet, men efterlod plads udenfor og over, så luften kan bevæge sig som tidligere. Den fungerede uden anmærkning i de næsten 17 år, jeg boede der.

Angående lofthøjde, behøver man jo ikke fuld lofthøjde der, hvor man alligevel sidder på et toilet.

Sørg for at sætte en ny luge ind i skunkrummet, så det kan inspiceres.

P polaris78 sagde:
Klart det er muligt at gøre i de fleste huse..

Man må tænke på, hvordan fugt og ventilation har fungeret hidtil og forsøge at påvirke så lidt som muligt med ændringer.. Er det gamle huse med næsten ingen isolering, så man har visse fugtvandringer gennem væggene, kan det være bedre at give luften mulighed for at bevæge sig som før ombygningen. Man kan gøre meget med frigolit og lignende for at få lidt tyndere vægge/loft og få "fuldt ud" isolering, og nogle gange er det bedre at stille en ny væg et stykke væk fra den gamle, hvis der er risiko for fugt, som ikke kan vandre/ventileres bort.

Jeg byggede som en "kasse" med toilet i skunkrummet, men efterlod plads udenfor og ovenover, så luften kan bevæge sig som tidligere. Den fungerede uden bemærkning i de næsten 17 år, jeg boede der.

Angående lofthøjde, så behøver man jo ikke fuld lofthøjde, hvor man alligevel sidder på et toilet.

Sørg for at sætte en ny luge ind i skunkrummet, så det kan inspiceres.
Tak for svar!
Jeg kom i tanke om en ting i går aftes også, måske skal man endda fjerne hele væggen mellem soveværelset og skunkrummet. På den måde få et større soveværelse.
Dog skal der ekstraisoleres, da der er 20 cm isolering i øjeblikket. Havde også en del hvepse i skunkrummet i sommer, så en form for tætning kunne være nødvendig?

Så svært det her føles at gøre selv 😅

BirgitS
L Linn LK sagde:
jeg kom i tanke om noget i går aftes også, man skal måske endda fjerne hele væggen mellem soveværelset og skunken. På den måde få et større soveværelse.
I skunkvægge går normalt tagstolernes støtteben, og dem kan man ikke fjerne, som man vil. Ofte kan man fjerne et støtteben ved at afveksle med støttebenene på hver side, men ikke mere. Brædderne/pladerne på støttebenene, altså selve væggen kan have en stabiliserende effekt, dvs. forhindre at huset bevæger sig, når det blæser hårdt.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
I skunkvægge går normalt tagstolernes støtteben, og dem kan man ikke fjerne, som man vil. Ofte kan man fjerne et støtteben ved afveksling med støttebenene på hver side, men ikke mere. Brædderne/skiverne på støttebenene, altså selve væggen, kan have en stabiliserende effekt, dvs. forhindre at huset bevæger sig, når det blæser hårdt.
Det har du helt ret i. Det bliver nok en lille dør ind.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.