Hej, har det nogen betydning, hvor stor luftspalten er mellem isolering og panel for isoleringsevnen? Tænker i dette tilfælde på ca. 25mm eller 45mm?

Jeg er ved at glasere en eksisterende terrasse og kæmper med, hvordan jeg skal sætte panelet for ikke at komme for langt ud. Jeg er nødt til at omregne lidt, hvilket gør, at jeg skal bruge en 45x45 udenpå eksisterende reglar. Tænker så, om jeg kan sætte vindduken mellem eksisterende regel og min nye 45x45, for derefter at sætte panelet direkte på 45x45, i stedet for at skulle lægge luftspalten udenpå 45x45.

Men jeg er i tvivl om, der bliver alt for stort mellemrum mellem panel og isolering. Isoleringen er mest for at holde lidt varme. Ikke for, at der kan være varmt om vinteren. Så jeg måske bekymrer mig om dette =) Men tænkte, at jeg smider spørgsmålet ud til de vise i denne gruppe.
 
Hvilken type isolering skal du bruge?
 
Silver78 Silver78 sagde:
Hvilken type isolering skal du bruge?
I dette tilfælde bliver det mineraluld, da det er væggen, jeg kommer til at sætte dem på. Isolering som bliver tilovers fra at efterisolere en ydervæg.
 
Ændrer mit spørgsmål lidt. Behøver man overhovedet en luftspalte med Cellplast EPS? Så er det måske bedre, jeg bruger sådan en som isolering kom jeg på.
 
Minimumkravet er 25 mm. Men det er vigtigt, at det er tæt i overgangen tag/væg. Risikoen med for stor spalte er, at du kan få for meget kold vind indenfor og dermed få kondenseringspunktet nærmere konstruktionen. Men da det drejer sig om så lidt isolering, vil jeg sige, at der vil sive en del varme ud, som tørrer op, så en luftspalte på 25 mm er mere end tilstrækkelig. Spørgsmålet er så, hvor meget varme der findes her. At diffusionstætne kan føre til, at kondenseringspunktet havner på den forkerte side, hvis rummet er sparsomt opvarmet. Men igen plejer det ikke at være et problem, når man isolerer tyndt. Husk på, at du undgår en hel nedkøling ved at isolere gulvet.
 
Enkeltlags-tætning er ikke at anbefale. Mange har haft problemer med det. Derimod er celleplast ret fornuftigt, da det ikke binder fugt på samme måde. Men celleplast transporterer ikke fugt, så du skal alligevel diffusionstætne og have et luftspalte udenfor.
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Min tanke er jo at sætte op på denne måde ud fra:

1. Panel
2. 45x45
3. Vindduk
4. Isolering
5. Inderpanel af en slags.

Denne panelvæg vil være under glasparti, så det vil ikke gå op til loftet. Uderummet, da det er lille og bliver indglasset, vil sandsynligvis generere ekstremt meget varme, da det ligger i sydvendt retning. Så en del varm luft vil blive presset ud, og det er også mit ønske, at det ikke er for tæt konstruktion på det hele. Så loftet er f.eks. ikke isoleret. Det er mere tænkt, at indglasningen skal beskytte mod vind, efterår/forår.
 
Med lidt eftertanke bliver det nok sådan, at jeg ved glaspartiet (på siderne af) sætter min 45x45 regel, mens under glaspartiet, hvor jeg skal sætte panel, sætter jeg 2 stk. 25mm spærlægte, så får jeg ind vinddugen derimellem og en luftspalte på 25 mm uden at bygge ud mere end min 45x45 med nogle mm.
 
Du må nok tænke lidt om angående isolering. Hvis man ikke har god isolering i tag og gulv, vil du ikke få nogen videre effekt af at isolere ydervæggen. Hvis det er vindbeskyttende egenskaber, du er ude efter, vil du få lige så gode egenskaber med et tyndt lag cellosa mellem yder- og indervæg. Så får du en diffusionsåben konstruktion, som ikke er følsom.
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Silver78 Silver78 sagde:
Du skal nok tænke dig om lidt angående isolering. Har man ikke god isolering i tag og gulv, så vil du ikke få nogen videre effekt af at isolere ydervæggen. Er det de vindbeskyttende egenskaber, du er ude efter, så vil du få lige så gode egenskaber med et tyndt lag cellosa mellem yder- og indvendig væg. Så får du en diffusionsåben konstruktion, som ikke er følsom.
isoleringen i væggen er først og fremmest for at stå imod lidt varme om morgenen
 
  • Synes
C-GC
  • Laddar…
28 eller 45mm luftspalte bør ikke have nogen betydning. Men vindduk på isoleringen bør du have.
 
  • Synes
Nygge72
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.