Overvejer hvordan jeg skal gøre, hvor luftspalterne mødes ved tagfoden. Har 12 mm luftspalte bag ved panelet og 45 mm luftspalte under ydertaget.
At lade tagets luftspalte stikke ud uden for panelet ville jo føles godt, hvis man skulle få vand der af nogen grund (indblæst sne, lækage, kondens). Det bliver dog ikke særlig pænt med masoniten, der stikker ud, og så en cm sprække under den mod panelet.
Alternativet er jo at afslutte masoniten bag ved panelet og lade en 45 mm sprække til både væg- og tagventilationen.
Hvordan plejer man at gøre?
At lade tagets luftspalte stikke ud uden for panelet ville jo føles godt, hvis man skulle få vand der af nogen grund (indblæst sne, lækage, kondens). Det bliver dog ikke særlig pænt med masoniten, der stikker ud, og så en cm sprække under den mod panelet.
Alternativet er jo at afslutte masoniten bag ved panelet og lade en 45 mm sprække til både væg- og tagventilationen.
Hvordan plejer man at gøre?
På forskellige måder.Larsa sagde:
At lade masoniten gå ud udenfor panelet er ret almindeligt, og teknisk godt. Man kan prøve at være omhyggelig med at justere den med ydersiden af panelet, så det ikke ses så meget. Jeg har set huse, hvor det stikker 1-2 cm, der ses det ret tydeligt.
Ellers er det sandsynligvis kun dig selv, der vil se det.
Dette + at bygge ind tagfoden er ret almindeligt i dag.
Glem ikke insektnet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Men hvis man har tænkt at bygge ind tagfoden med fx råspont så bliver det jo tæt alligevel, så indbygningen skal ske med sprækker mellem de brædder man sætter på undersiden. Eller har du en anden mening Mikael?Mikael_L sagde:
Ganske almindeligt er at bygge ind med brædder/panel og lade en sprække på 1-4 cm på den ene side, som man hæfter insektnet fast over.
Jeg sked dog ærligt talt i det, jeg nøjes med de sprækker på 1-3 mm, der bliver naturligt, da mine råplanker selvfølgelig ikke er helt lige og jævne.
Men jeg skal ikke sige, at det sikkert er korrekt. Det afhænger af, hvordan man vurderer betydningen af luftspalten og vigtigheden af god ventilation der.
Men i mit tilfælde er det jo diffusionsåben undertagsdug i stedet for almindelig tæt underlagspap, så det er jo lidt anderledes.
Jeg sked dog ærligt talt i det, jeg nøjes med de sprækker på 1-3 mm, der bliver naturligt, da mine råplanker selvfølgelig ikke er helt lige og jævne.
Men jeg skal ikke sige, at det sikkert er korrekt. Det afhænger af, hvordan man vurderer betydningen af luftspalten og vigtigheden af god ventilation der.
Men i mit tilfælde er det jo diffusionsåben undertagsdug i stedet for almindelig tæt underlagspap, så det er jo lidt anderledes.
Nej.Gabbe1 sagde:
Men jeg fik lidt problemer med 100% tæthed i den diffusionsåbne dug (T-diff), ved rigtig skybrud men uden ydertagdækning kom det igennem lidt.
Det havde sikkert klaret sig fint når først teglene kom på plads, men det føltes ikke godt i maven. Så jeg lagde en strølægte ekstra med en tæt undertagsdug ovenpå, og fik på den måde i princippet en luftspalte ovenpå råsponten+diffusionsåben dug i stedet.
Og lige nu kan jeg ikke huske hvor jeg lod den spalte munde ud, om det blev ned i tagskægget eller i kant med og ovenover tagskægsbrættet. Jeg mener det var det sidstnævnte. Jeg har det på nogle billeder i det mindste.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Fortsætter med at holde liv i tråden, som jeg fandt nogle timer efter, at jeg satte de første masonitplader
.
Jeg valgte at afslutte masonitpladerne over sømprincippet til facaden på en snedkers råd "5 cm inden for ydersiden af panelet bruger vi altid hos det store byggefirma, spalten er der for at tørre kondens op, og har man en spalte, bliver der ingen mængder vand". Jeg tænkte på, at de burde gå ud udenfor, hvis vand alligevel skulle komme ind på en eller anden måde, men jeg kunne ikke få støtte til det nogetsteds.
Desuden er det ikke specielt tæt mellem spær og masonit (og ingen fin U-form, som samler eventuelt vand i midten) heller, så jeg antager, at eventuelt vand ud over at løbe mod indersiden af panelet også kunne løbe mod spærene.
Finder ingen beskrivelse af, hvordan en luftspalte skal udformes. Findes der byggeregler på området? Bør man designe denne til at håndtere vand?
Det er ikke for sent at bygge om, men det ville være meget rart at kunne lægge energien på f.eks. bræddebeklædning og underlags pap i stedet...
Jeg valgte at afslutte masonitpladerne over sømprincippet til facaden på en snedkers råd "5 cm inden for ydersiden af panelet bruger vi altid hos det store byggefirma, spalten er der for at tørre kondens op, og har man en spalte, bliver der ingen mængder vand". Jeg tænkte på, at de burde gå ud udenfor, hvis vand alligevel skulle komme ind på en eller anden måde, men jeg kunne ikke få støtte til det nogetsteds.
Desuden er det ikke specielt tæt mellem spær og masonit (og ingen fin U-form, som samler eventuelt vand i midten) heller, så jeg antager, at eventuelt vand ud over at løbe mod indersiden af panelet også kunne løbe mod spærene.
Finder ingen beskrivelse af, hvordan en luftspalte skal udformes. Findes der byggeregler på området? Bør man designe denne til at håndtere vand?
Det er ikke for sent at bygge om, men det ville være meget rart at kunne lægge energien på f.eks. bræddebeklædning og underlags pap i stedet...
Klik her for at svare