18,992 læst ·
18 svar
19k læst
18 svar
Luftspalte i lavhældende tag uden gennemstrømning ved kip og uden kipventiler?
Fungerer det at have en luftspalte i lavhældende tage (ja, sig 5 grader eller sådan) uden gennemstrømning ved kip og uden kipventiler?
Det vil sige, at luftspalten kun er åben i tagfoden nederst. Luft kan strømme frit i hvert rum fra tagfod, op til kip og tilbage ned til samme tagfod igen, men ikke blæse igennem fra en tagfod til en anden p.g.a. forhindringer i kip, og ikke ud via gavlventil heller.
Fungerer dette i det tilfælde man bruger cellulosaisolering, på et overfladepap- eller metaltækningstag?
Nogle steder har jeg endda læst, at luftspalte kan gøre det værre i det tilfælde man bruger cellulosaisolering, og andre steder står der, at man skal have luftspalte uanset cellulosaisolering eller ej.
Det vil sige, at luftspalten kun er åben i tagfoden nederst. Luft kan strømme frit i hvert rum fra tagfod, op til kip og tilbage ned til samme tagfod igen, men ikke blæse igennem fra en tagfod til en anden p.g.a. forhindringer i kip, og ikke ud via gavlventil heller.
Fungerer dette i det tilfælde man bruger cellulosaisolering, på et overfladepap- eller metaltækningstag?
Nogle steder har jeg endda læst, at luftspalte kan gøre det værre i det tilfælde man bruger cellulosaisolering, og andre steder står der, at man skal have luftspalte uanset cellulosaisolering eller ej.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
At have lukket i nock men have forbindelse fra tagfod på en side via nocken til anden side kan måske fungere. Men jeg tolker det som at du tænker at luften skal tage højrebanen op og vende ved nock, og så tage venstrebanen tilbage til samme tagfod? Det tror jeg ikke har nogen videre effekt.
Kan du fortælle mere om hvordan taget ser ud?
Kan du fortælle mere om hvordan taget ser ud?
Men så har du gennemstrømning fra det ene tagskæg til det andet i det mindste.S swirve sagde:
Spørgsmålet er, hvordan det bliver i en situation som jeg beskriver i trådstarten, hvor luftspalten er "blokeret" ved kippen. Så bliver der ingen luftgennemstrømning fra det ene tagskæg til det andet.
Så spørgsmålet er, om det er nok at have en åbning i tagskægget, og så er der en "blind vej" ved kippen... så luften kan strømme dertil og ikke længere. Ingen ventiler, ingenting, bare lukket.
Ja, lidt sådan mener jeg, selvom det i praksis ikke handler om højre- og venstrebanerBernieberg sagde:
Ja, lidt sådan tænkte jeg også. Pulpettag må da stadig være ret tætte på den måde? Eller borer de huller igennem tagstolene? Det lyder jo heller ikke rigtig godt...Rickard.ag sagde:
Og ventiler kan man jo ikke have ved så lave hældninger når man har tagpap eller banddækning.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Nej, at det ikke fungerer sådan i praksis er netop problemet. Der er intet der driver en luftudveksling.Martin_B sagde:
Er det et ensidig tag på en fritstående bygning eller hvad er det du bygger?
Men hvad pokker er det egentlig, jeg diskuterer. Jeg har set flere huse med selv mineraluldsisolering direkte mod undertaget, og de har stået i årtier uden nogen som helst problemer. Ganske vist sadeltag med undertag og derefter tegl, men alligevel.
Så jeg kan jo forestille mig, at man egentlig kan lægge celluloseisoleringen tæt op mod undertaget, og det vil alligevel blive godt i sidste ende.
Så hvis man bare skaber en luftspalte på cirka 25 mm fra tagfod til kip, hvor det så stopper, skulle det jo egentlig være tilstrækkeligt uden at skabe nogen som helst problemer.
Så jeg kan jo forestille mig, at man egentlig kan lægge celluloseisoleringen tæt op mod undertaget, og det vil alligevel blive godt i sidste ende.
Så hvis man bare skaber en luftspalte på cirka 25 mm fra tagfod til kip, hvor det så stopper, skulle det jo egentlig være tilstrækkeligt uden at skabe nogen som helst problemer.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Vi har bygget en veranda med præcis sådan et tag. Byggede ud en sarg med afstand fra tømmerstammen, så luftspalten blev forbundet med rummet bag sargen. Luftspalte hele vejen fra tagfod op bag denne sarg og munder skjult bag træpnelen ovenfor. Så trækker man papp og plade op på sargen.Martin_B sagde:
Det er en tilbygning, der planlægges. Lige nu er det en ven, der skal bygge, som jeg hjælper lidt, men jeg agter at lave en lignende tilbygning i fremtiden (det eneste der fungerer i mit tilfælde), så det kan måske blive aktuelt for mig også.Bernieberg sagde:
Men det fungerer kun med pulttag i så fald. Spørgsmålet er, hvordan man gør med andre alternativer. Samtidig er det ikke altid, folk har træfacader. Han, som skal bygge til, har tegl, ligesom jegBernieberg sagde:
Her er lidt forskellige alternativer (som jeg har fundet på nettet, og klistrer ind som illustration):

Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Hvis det kan være til hjælp kan du kigge på tråden om vores udbygning. Det er som sagt med valmet båndtækket tag som er ventileret.
https://www.byggahus.se/forum/threads/inbyggnad-av-veranda-20-talshus.295043/
Det kan fungere uden rigtig ventilation, men selv turde vi ikke. Cellulosa er i hvert fald absolut et godt valg, hvis man skal køre uden luftspalte, så bliver det lidt mindre følsomt da eventuel fugt kan buffres. Spørgsmålet er bare, om isoleringen kan komme af med den i tilstrækkelig takt uden nogen bevægelse af luften i spalten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/inbyggnad-av-veranda-20-talshus.295043/
Det kan fungere uden rigtig ventilation, men selv turde vi ikke. Cellulosa er i hvert fald absolut et godt valg, hvis man skal køre uden luftspalte, så bliver det lidt mindre følsomt da eventuel fugt kan buffres. Spørgsmålet er bare, om isoleringen kan komme af med den i tilstrækkelig takt uden nogen bevægelse af luften i spalten.
Meget interessant læsning!
"resultater fra forskning ved SP viser, at i et velisoleret tag uden tilførsel af fugt, dvs. i et tag, der er både vandtæt, damptæt og lufttæt, er ventilationen snarere til ulempe end fordel"
"Erfaringer fra Tyskland, Danmark og Finland
Ved Fraunhofer Institute für Bauphysik i Holzkirchen har man gennem flere år i slutningen af 80'erne lavet både laboratorie- og feltundersøgelser på tage med og uden luftspalte. Målingerne blev foretaget på tage med en hældning på 30° i nord- og sydretning. Resultaterne fra fugtmålinger vinteren 1988 og 1989 viser, at det er betydeligt fugtigere i de ventilerede tage end i de uventilerede, se figur 6. ......."
Kilde: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
Et andet svar jeg har fundet:
"Expertsvar

Ove Kummel
Amtsrepræsentant
Byg som du beskriver. Celluloseuld uden luftspalte. Helt korrekt! Der findes ingen byggestandard, der foreskriver luftspalte. Det, der siges, er, at det skal bygges sikkert. Og din idé er ikke usikker.
Næste spørgsmål er interessant. Jeg er en såkaldt ekspert. Svarer bl.a. på læserspørgsmål i tidsskriftet Gård&Torp. Desuden har jeg været celluloseisoleringsentreprenør i 20 år. Der findes rigtigt nok modsigelser. Men disse handler mere om fejhed, penge og andre svagheder."
Kilde: https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum/cellulosa-utan-luftspalt-och-takfotsventilation
"resultater fra forskning ved SP viser, at i et velisoleret tag uden tilførsel af fugt, dvs. i et tag, der er både vandtæt, damptæt og lufttæt, er ventilationen snarere til ulempe end fordel"
"Erfaringer fra Tyskland, Danmark og Finland
Ved Fraunhofer Institute für Bauphysik i Holzkirchen har man gennem flere år i slutningen af 80'erne lavet både laboratorie- og feltundersøgelser på tage med og uden luftspalte. Målingerne blev foretaget på tage med en hældning på 30° i nord- og sydretning. Resultaterne fra fugtmålinger vinteren 1988 og 1989 viser, at det er betydeligt fugtigere i de ventilerede tage end i de uventilerede, se figur 6. ......."
Kilde: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
Et andet svar jeg har fundet:
"Expertsvar
Ove Kummel
Amtsrepræsentant
Byg som du beskriver. Celluloseuld uden luftspalte. Helt korrekt! Der findes ingen byggestandard, der foreskriver luftspalte. Det, der siges, er, at det skal bygges sikkert. Og din idé er ikke usikker.
Næste spørgsmål er interessant. Jeg er en såkaldt ekspert. Svarer bl.a. på læserspørgsmål i tidsskriftet Gård&Torp. Desuden har jeg været celluloseisoleringsentreprenør i 20 år. Der findes rigtigt nok modsigelser. Men disse handler mere om fejhed, penge og andre svagheder."
Kilde: https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/frågeforum/cellulosa-utan-luftspalt-och-takfotsventilation