En altan tilbygning med nyt tag, der skal isoleres.
Det er indglasset, men glaspartierne mødes ikke, men overlapper med 1 cm luftspalte. Det er således velventileret og ikke opvarmet.

En træstruktur med isolering og reglar set nedefra, delvist dækket af træpaneler, kabler synlige. Potentielle ventilationsåbninger i konstruktionen.

Oppefra og ned.
Øverst: bitumen tætlag mono-pc (helt tæt).
Flydespand
Reglar
ved siden af reglarne sidder 25mm lægter, som danner luftspalte.
120 mm træfiber isolering fra Nativo Hunton
70 mm træfiber isolering fra Nativo Hunton
Træpanel vokset på undersiden.

For at lette ventilationen har jeg boret omkring 10-12 stk. huller per sektion (mellem reglarne) á 12 mm i diameter under tagrenden på billedet udefra.jpg (man kan se hullerne i spalten, hvis man kigger nøje længst inde, der er flere huller nu, siden billedet blev taget.
Træstruktur med isolering og luftspalte. Sigt fra siden viser ventilationshuller gennem træpaneler i tagkonstruktionen på udestue.

Der er dog to reglar ved siden af hinanden i kanten af konstruktionen, så det er 90 mm tykkelse, inden luften når luftspalten.
Der eksisterer ingen udhængsventilation udover de 12mm huller, jeg har boret gennem de to reglar.
Problemet jeg har, er, hvordan luften skal cirkulere, og om det nu behøver at cirkulere i dette rum?

Jeg resonerer sådan her:
Isoleringen har mulighed for at buffre fugt, der er ingen plast eller membran, så det kan tørre nedad, rummet nedad er velventileret, og solen varmer meget hurtigt overfladen på taget ved solskin, således behøves ingen ventilation ifølge denne resonans.

Men i koldt vejr og eventuelt sne på taget og fugtig luft, kan der være lækage nedefra af fugtig luft op i konstruktionen, denne kunne kondensere på lægterne og der blive hængende som vanddråber og med tiden blive et problem.
For at modvirke dette vil man kunne have rummet ventileret, dog kan dette også medføre, at vinden kan tage den fugtige luft med ind i rummet og få den til at kondensere endnu mere mod koldere dele...

I hvert fald har jeg tænkt, at man kunne bore huller mellem reglarne og dermed forbinde de forskellige sektioner og lade dem komme ud bag vindbrættet til højre i billedet på billede udefra.jpg.
Inglasset altan med træpaneler og sort tag; tagrender synlige. Strukturens luftspalte tillader ventilation. Fokus på taghistorik og design.

Vinden blæser mellem under tagrenden og via kanaler til bag vindskiven, hvis det nu er en god løsning, se billede ventilations_ide.jpg.
Tegning af ventilationsidé for et altanprojekt. Viser luftkanaler og huller ved siden af huset markeret på ternet papir.
Alternativt holder jeg bare hullerne under tagrenden, men så vil luften ikke flytte sig overhovedet.
Som det er nu, har jeg allerede begyndt at bygge loftet og nået cirka 1,8 meter af det, der er ingen huller mellem sektionerne.

Udfordringen med, at luften altid tager den nemmeste vej, tænkte jeg at løse ved at øge diameteren på hullerne mellem sektionerne med, hvor langt ind man kommer, der længst inde skulle være det største hul på 22-25 mm og i midten cirka 10 mm.

P.S. Der sidder indbygningsspots i gryder 8 steder i konstruktionen, der genererer lidt varme, når de er tændt. Det kunne kun bidrage positivt, som jeg ser det.

Hvad siger eksperterne på byggahus?

Senest redigeret:
Tror sikkert det fungerer, selvom det ikke handler om nogen enorme luftflow. Det bevæger sig alligevel, og jeg antager, at I ikke skal bosætte jer derude eller bygge en spa med bruser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.