Jeg forsøger at forskønne overfladerne i et rum, men er løbet ind i et problem. På grund af vinduessætningen er der ikke plads til både loftliste og gerigt. Afstanden mellem vindueskarmen og loftet er ca. 120 mm. Loftlisten, jeg planlægger at sætte op, er 82 mm høj. Gerigtet er vel omkring 100 mm.
Test. Hold oppe taklisten og vinduesrammen og se, hvad du synes føles bedst.
Bed nogen om hjælp til at holde, så du kan kigge.
Vi har et vindue med lignende forhold i et af vores huse. Der har man, da huset blev bygget, sat vinduesramme rundt om vinduet og ladet taklisten slutte til på begge sider. Altså ingen takliste lige over vinduet.
Jeg troede, jeg havde et billede, men kan desværre ikke finde noget.
Der er nok lidt snittet i taklisten for at gøre overgangen mod rammen pænere, gætter jeg, for sådan er det gjort i andre dele af huset, hvor lister mødes.
Som sagt, se hvordan det ser ud sammen. En idé kan være, at loftlister går hele vejen og indfatningen fastgøres på den del, der overlapper loftlisten, så bliver det ligesom en hel indramning af vinduet. Det kan være nødvendigt at raspe/file den øverste kant af indfatningen af, så det passer bedre mod loftlisten, som plejer at have en skråning mod loft og væg.
Der er jo lidt forskellige alternativer, byg en kornisch som du forbinder loftlisten med. Sæt først gerigt og lav en udskæring i loftlisten for gerigten og lad den passere udenpå gerigten. Monter loftlisten først og kløv et gerigt som forbinder til loftlistens underkant. Der findes flere alternativer hvis du googler så finder du billeder.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.