Hej.
Mit første indlæg på forummet:)
Tidligere husejere rev dele af væggen mod køkkenet for at få en mere åben planløsning. Dette blev tilsyneladende gjort blot et par år før vi købte huset. Der sad tidligere en 8x21 eller 9x21 karm der. Det har vist sig, at den væg var delvist bærende. Det er også gået mere end 10 år siden vi købte huset, så vi kan ikke længere hævde skjult fejl.
Med tiden har vi bemærket, at gulvet i soveværelset ovenover er begyndt at synke mere og mere, men nu ser det ud til at være stoppet. Jeg har målt, at nedsynkningen er cirka 2 centimeter, og det ses ret tydeligt, når man står i stuen og kigger ud mod køkkenet. (som billedet viser). Dog ses det ikke lige så tydeligt på billedet som i virkeligheden. Er der nogen risiko for, at gulvet kollapser helt? Under alle omstændigheder, nu har vi indset, at vi skal gøre noget ved det.
Jeg har brugt dage på nettet for at søge information om, hvordan jeg kan rette op på dette efterfølgende, men jeg har ikke fundet noget fornuftigt.
Jeg forestiller mig en løsning, der går ud på at presse væggen op ved hjælp af 2 donkrafte og lægge en stålbjælke til afveksling. Det går ikke at understøtte på grund af vævspændte lofter, så jeg overvejer om det er muligt at lægge stålbjælken direkte på donkrafterne og derefter presse alting op til ønsket niveau og derefter måle op præcist, hvilken længde de nye stolper skal have, som så monteres i hver ende af bjælken? Så fjernes donkrafterne.
Det lyder i mine ører som en svær opgave, men er det gennemførligt? Det skal måske gøres på en helt anden måde?
Jeg har læst i diverse dimensioneringstabeller, men jeg forstår ingenting af det, så jeg har også brug for hjælp til at regne ud, hvilken størrelse bjælken skal have, hvis den løsning skal vælges. Åbningen er nu 2160 mm bred og højden er 2220. Fjerner jeg omramningen bliver målene ca. 50 mm større.
Væggens tykkelse er kun 80 mm, hvilket får mig til at tænke på en IPE bjælke som det eneste mulige valg.
Er det nok med 90x90 limtræsstolper til dette? Så ville jeg undgå at bygge tykkelsen af væggen for meget ud.
I så fald bliver den nye åbningsbredde omkring 2030 mm.
Huset er helt bygget i træ og er fra 50'erne. Der er en overetage med soveværelser, og ovenover den er der loftet. Hele gulvarealet på overetagen er 47 kvm. På taget ligger der tegltag. Jeg gætter på, at hældningen på sadeltaget er omkring 35 grader. Huset ligger i Stockholms kommune.
Jeg modtager gerne den viden, som jeg ved findes på forummet, for at løse dette problem.

Åbning mellem køkken og stue hvor loftet ser ud til at synke, gulmalede vægge med hvidt køkken i baggrunden og glasdekorationer.

Hej, og velkommen..
Det første spørgsmål ved sådanne spørgsmål.. Findes der nogen tegninger af huset?
Et spørgsmål er jo, hvorvidt bæreevnen findes på gulvet til at klare belastningen af de nye søjler og lasten..
Hvad er der nedenunder?

Det ser ud til, at hvælvet er lige. Hvordan kan det være, at kun taget har skunkti, men ikke hvælvet?

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
GoForit. Tak for dit svar. Jeg fandt de originale tegninger af huset. Ret falmede og lidt slørede efter 70 år, men jeg håber, det kan ses tilstrækkeligt godt. Der stod jo en væg der før, så jeg gætter på, at bæreevnen burde være tilstrækkelig. Med 2 nye stolper og en bjælke bliver der selvfølgelig mere punktbelastning end tidligere, da hele væggen undtagen døren hvilede på bjælkelaget. Billede 1 viser stueplanet. Jeg har markeret den nedrevne væg med grønt. Billede 2 viser kælderen. Der kan man se den murede væg lige under den nedrevne. Billede 3 viser sektionen. Jeg har markeret den nedrevne væg med grønt. Der ser jeg også, at jeg tog groft fejl angående taghældningen. Den er angivet til 22 grader. Er disse tegninger tilstrækkelige, eller vil du se noget andet også? Gulnet husplan af stueetagen, 70 år gammel, med en grøn markering, der viser en tidligere fjernet væg. Billede af bleget og sløret arkitekttegning af et hus' stueetage med markeret fjernet væg i grønt. Værelser og trapperum vises. Bygningens sektionstegning med markeret fjernet væg i grønt. Taghældning skrevet som 22 grader.

T Thomas_Blekinge sagde:
Det ser ud til, at hvælvet er lige. Hvordan kan det være, at kun taget har skunkti men ikke hvælvet?
Thomas. Foderlisten ovenover omfanget sidder næsten helt lige. Den bukker nedad kun nogle mm. Det ser ud til, at væggen har bevæget sig bag den liste. Omfangstræet kan jeg se er blevet mere presset nedad. Vi har nået at male foder og omfang et par gange gennem årene, så den sprækdannelse, som er opstået der imellem, ses ikke.

Du har en last over åbningen på størrelsesordenen 10 kN/m, hvis jeg har læst rigtigt på tegningen. På grund af åbningens begrænsede bredde kunne du klare det med en limtræsbjælke på 90x225 mm, hvis du kan få den på plads. I denne situation synes jeg, at limtræ af flere grunde er bedre end stål. Du har plads i højden (det nuværende materiale over åbningen gør ingen nytte), du undgår alle andre problemer med stål i en bolig, og det bliver billigere.

• Synes
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
Tak justus.
Nu begynder vi at komme nogen vegne. Desværre har jeg i øjeblikket ikke nogen byggehøjde opad, fordi der er elinstallationer oven over omfanget på indersiden i køkkenet. På en eller anden måde kan det sikkert omlægges, hvis det bliver aktuelt.
Jeg er enig med dig i, at limtræ er at foretrække, men byggehøjden tillader det ikke lige nu, men det bedste er måske at rive hele vejen op til taget med omlægning af el.
Det kan jo også være, at den del af væggen, der er tilbage, ikke holder til at presse etagedækket op 20 mm uden at måske rives for at få plads til en solid bjælke.
Kære forum, jeg har brug for flere konkrete svar.

T Tummen.M.I.H. sagde:
men det bedste måske er at rive hele vejen op til taget med omdirigering af el.
Ja.

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Vedrørende byggehøjden - er det en krise, hvis åbningen bliver ca. 100 mm smallere ovenfor?

Det er jo ikke med 100,0% sikkerhed, at du altid kan forudse, at en løsning som denne vil kunne gennemføres, uden du skal være forberedt på andre måder for at nå frem til løsningen.

T Tummen.M.I.H. sagde:
Thomas. Foderlisten ovenfor omfanget sidder næsten helt lige. Den buer nedad kun nogle mm. Det ser ud til, at væggen har bevæget sig bag den liste. Omfangsvirket kan jeg se er blevet mere presset nedad. Vi har nået at male om foder og omfang et par gange gennem årene, så den revnedannelse, der er blevet derimellem, ses ikke.
Eller har taget sænket sig, inden nogen sømmede listen på?

Jeg havde et lignende problem, da jeg rev væggen mellem køkken og spiseplads ned. Jeg ved stadig ikke, om væggen var bærende eller ej, i hvert fald bevægede den sig nedad, mens vi var i gang med at save. Vi kilede den hurtigt op med en inderdør, som vi havde ved hånden. Lejede stempler, der blev sat på den ene side af åbningen. Skar lidt ud deroppe på hver resterende vægdel og indsatte en 6 eller 7 tommer bjælke (ikke limtræ). Spændvidden er måske 3-3,5 m, Holder stadig i dag.

Hvor tyk er væggen? Er der plads til el og 90mm bjælke?

Når du alligevel er i gang, er det vel bedst at gøre det rigtigt. Åbn over døren og læg en bjælke i. Omfør elen, hvis du har brug for det. Du har jo også brug for opbakning til bjælken, så du vil sandsynligvis skulle åbne lidt af væggen på siderne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.