Hej,

Skulle beklæde loftet i mit garage i weekenden, men det mislykkedes... :-[

Jeg havde som plan bare at skrue gipsplader fast på spærrene. Men det gik ikke. Gipsen faldt bare ned, for skruerne gik lige igennem.... :o

Hvorfor, hvorfor, hvorfor... :-?

Var det for store plader? Tog de samme som til væggen, 1200x2400.
Var det forkert skrue? Brugte de samme som til væggen, "noget" x 35 til enkelgips
Skrue jeg for få skruer? cc 300 på skruerne i alle retninger.

Jeg ved ikke, hvad du gjorde forkert. Når jeg har skruet gips i loftet, har jeg brugt loftgips. De er lidt mindre 1200x600 og dermed lettere at håndtere.

Lyder som om du enten har dårligt gips eller forkerte skruer. Har du formået at holde gipsen på plads med enten en gipsvugge eller t-støtte og fået alle skruerne på plads, virker det meget underligt, at det skulle slippe.
Sidder skruerne stadig fast, når gipsen er faldet ned?

Japps, skruerne sidder fast. Pladen falder ned, med store huller hvor skruerne sad. Jeg fik aldrig op hele pladen. Jeg havde en støtte på den ene side og skruede på den anden side samtidig med at jeg holdt pladen. Da jeg havde skruet en tredjedel cc 300 i alle retninger, skulle jeg tage et nyt greb for at skrue den midterste del, og så faldt hele pladen fordi skruerne gik lige igennem.

Jeg har brugt samme plade med samme skrue (gipsskrue for enkelgips, Gunnebo) til væggene, og der har det ikke været det mindste problem. Pladerne er Danogips 1200 x 2400 x 13, men de føltes dog lidt fugtige. Men de har været opbevaret under tag, i det næsten tætte garage.

Fugten kan være problemet.

cc 300 på skruen er vel lidt svagt permanent, men det skal kunne holde til montering synes jeg.

Sat almindelige vægplader 1200X2500 i loftet med hjælp af en almindelig gipsløfter. Dobbeltlag endda hvis vi skal være præcise.

Skru skruen så dybt, at hovedet ender 0,5mm under pladens overflade. Hvis skruen beskadiger papiret, bliver det kun rod. Skru med maksimalt 15cm cc afstand, helst 10cm.

Okay,

Bare at prøve igen så. Men glesen sidder cc 300, men jeg antager, at I mener, at man skal skrue med 100 mellem på hver række gles.

Svigerfar havde andre skruer, som han troede kunne afhjælpe problemet. Det var gips skruer det med, men med et meget stort hoved. De jeg har brugt, havde et "almindeligt" hoved på. Men de han havde fundet derhjemme, var jo lange som en hel føljeton, mindst 60.

Kan det skyldes skruen? Skal man lede efter skruer med forstørret hoved?

Det mest sandsynlige er, at du kører skruerne for langt ind, så papiret bliver beskadiget. Og sandsynligvis bliver det bedre, hvis du lejer en pladeløfter (150-200 for et døgn), desuden meget enklere. For jeg tror, det kan være lidt følsomt at "slippe", før hele pladen er fikseret.

Hvad angår, hvor tæt man skal skrue, så er det angivet i brochurer hos gipspladeproducenterne, har ikke kontrolleret lige Danogips. Går du ind på Gyproc's hjemmeside eller endnu bedre Norgips, så har de detaljerede instruktioner for udførelse og dimensionering af glespanel osv.

Strixx sagde:
Hej,

Skulle klæ innertaket i mit garage i weekenden, men det mislykkedes...  :-[

Jeg havde som plan at simpelthen skrue gipsplader op i gelbalken. Men se, det gik ikke. Gipsen faldt bare ned, for skruerne vandrede lige igennem....  :o

Hvorfor, hvorfor, hvorfor...  :-?

Var det for store plader? Tog de samme som til væggen, 1200x2400.
Var det forkert skrue? Brugte de samme som til væggen, "noget" x 35 til enkelgips.
Skruede jeg for få skruer? cc 300 på skruerne i alle retninger.
samme gips på loft som på væg skal de være...
skulle tro at gipsen er fugtig og gammel måske letter det om du regler med hattprofiler inden??

At leje en gipshejs er definitivt en meget god investering. Det letter arbejdet enormt, og jeg betalte ikke engang 100 kr for en hel weekend for den, jeg lejede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.