Skal sætte loft i den nye garage og har en overvejelse,

Skal man sætte gips eller spånplade?

Gips er jo bedst fra et brandmæssigt synspunkt, det er "dødt", dvs. at det ikke bevæger sig på samme måde, når det er malet. Men man kan vel sætte gips på cc120 uden, da skal jeg sætte "spredt panel" først cc60.? Det er jo så dårligt at skrue i.

Spånplade bevæger sig, brænder, men er nemmere at skrue i og kan sættes på cc 120..? right?:o

Det er måske ikke et rigtigt spørgsmål egentlig... men det er vel tilladt at sætte spånplade, eller skal det være gips af brandsynspunkt?

Så hvad tror I? Hvad misser jeg?

CC 30 skal det være i loftet ifølge hvad jeg lærte, da jeg byggede mit skur.
Det blev dobbelt gips til sidst. Skal jeg hænge noget tungere end hvad en expanderskru kan tage, så sigter jeg efter reglarne.

Mikael_L
Højeste CC-afstand kan nok være lidt forskellig fra plade til plade.
Hvis du downloader følgende håndbog fra Gyproc
http://www.gyproc.se/gyproc/bestall...tUNID=370652D4EBD94E22C125712900245799&m=memd
så kan man læse cc400 for G's almindelige plader. Men cc30 fungerer vel også godt der.

Så tror jeg ikke, at spån klarer sig med cc120, det virker som om, der er stor risiko for nedbøjning og/eller at pladerne glider over skruehovederne.

Jeg ville selv have sat gips op i garagen, men jeg har også et svejseapparat... ;)

Hvis du har garagen tættere på huset end 2 meter og/eller mindre end 2 meter til skellet, skal garagen brandisoleres, da gælder det dobbelt lag gips på både vægge og loft. Dog behøver ikke hele loftet have dobbelt gips, jeg mener, det er to meter ind fra hver vægside, at loftet skal have dobbeltgips.

ok, der ser man så hælder det mod at opsætte lidt der og sætte gips ind...

Dette blev jo diskuteret i en anden tråd for nogle uger siden ang. brandklassificering i garager, og det var jo også sådan, at 24 mm plademateriale og isolering er tilstrækkeligt for brandklassificeringen, så det behøver således ikke at være dobbeltgips, men fungerer med OSB + enkeltgips og isolering ovenpå det.

Ret mig, hvis jeg tager fejl?

Beppo sagde:
Dette blev diskuteret i en anden tråd for nogle uger siden ang. brandklassificering i garage og det var jo også sådan, at 24mm plademateriale og isolering er tilstrækkeligt til brandklassificeringen, så det behøver således ikke at være dobbeltgips, men fungerer med OSB + enkeltgips og isolering ovenpå det.

Ret mig hvis jeg tager fejl?
Er der nogen HER, der ved dette med sikkerhed?

Mit garage er EI 30 og konstrueret fra garagens inderside: 13mm gips-12mm krydsfiner -95mm isolering stenuld -12mm krydsfiner-13mm gips.
således dobbeltgips men et stykke fra hinanden. at sætte plader på 1200 c/c ville jeg gerne se... undrer mig om man når ud af garagen, før de kommer ned.
c/c 300 gælder for loft uanset materiale. måske et panel klarer c/c 600

innertaket sidder, (indefra og ud) gips, plast, glespannel, 195mm isolering.

Hvilket c/c blev det? Jeg forstår ikke, hvorfor det ikke skulle gå godt med c/c 600. Skulle være af brandsikkerhedshensyn i så fald...

jeg tyndede med 22x95 cc60 og det sidder skidegodt, farsan har cc60 i sit garage og hans plader sidder fint efter snart 30 år.

Lyder godt. Jeg vil have cc60 i værkstedsdelen, eftersom gulvbjælkelaget til loftet har cc60.

Jeg forsøger at holde omkostningerne nede og ser, at væggips er halvt så dyrt som loftgips per kvadrat. Det bliver et pokkers arbejde at sætte 1200x2500-plader op lodret med 2,90 i lofthøjde :S

injonil sagde:
Lyder godt. Jeg vil have cc60 i værkstedet, da gulvbjælkelaget til loftet har cc60.

Jeg forsøger at holde omkostningerne nede og ser, at væggips er halv så dyrt som loftgips per kvadratmeter. Det bliver et kæmpe arbejde at sætte 1200x2500 plader lige op med 2,90 i lofthøjde :S
Jeg satte almindelige 1200x2400 plader op fra byggmax (59:95 kr/stk) lofthøjde 2,4 m. Ingen problemer.
Lejede en pladeløfter fra rami rent. Meget nemt og billigt.

Tak for tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.