4,330 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Loft - enkelt eller dobbelt gips når loftet skal spartles?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 indlæg
Skal montere loft i nybyggeriet. Vil have glat loft og har købt 90 brede loftgipsplader med fire fasede kanter for at det skal blive pænt og enkelt at spartle. Regelmæssigt på cc 45.
Nu kommer tanken, at jeg måske burde sætte et underliggende lag med gips/OSB for at få forskudte samlinger. Den samling, som ellers bliver uden understøtning, er jeg bange for vil revne i spartlingen efter et stykke tid, hvis ikke med det samme.
Hvad er praksis i mit tilfælde?
Nu kommer tanken, at jeg måske burde sætte et underliggende lag med gips/OSB for at få forskudte samlinger. Den samling, som ellers bliver uden understøtning, er jeg bange for vil revne i spartlingen efter et stykke tid, hvis ikke med det samme.
Hvad er praksis i mit tilfælde?
Alle skarver skal have "understøttelse". Læg en regel løs inden du sætter næste plade, hvis du mangler en regel i samlingen eller en plade at skrue i. Jeg antager, at du taler om endesamlingerne.martinradbo sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 indlæg
Lang- eller kortside afhænger mest af, hvilken vej jeg skruer pladerne op. Men eftersom der er fire forsænkede kanter, er spørgsmålet måske ikke afgørende.
Men lad os sige, at jeg monterer langsiderne tværs over den spærrepanel. (ifølge gyproc-instruktion). Så får jeg altså støtte til kortsiderne på spærrepanel men kun støtte for hver 450 mm for langsiderne. Jeg kan kortle alle disse steder (tidskrævende), lægge løs kortling som du skriver (lidt hurtigere) eller sætte dobbelt lag gips.
Men lad os sige, at jeg monterer langsiderne tværs over den spærrepanel. (ifølge gyproc-instruktion). Så får jeg altså støtte til kortsiderne på spærrepanel men kun støtte for hver 450 mm for langsiderne. Jeg kan kortle alle disse steder (tidskrævende), lægge løs kortling som du skriver (lidt hurtigere) eller sætte dobbelt lag gips.
Afhængigt af gipspladerne, ville jeg have lagt dem med langsiden langs lægterne og lagt en plade langs kortsiderne. Men plade skal du sætte, hvis du ikke vil indsætte et stykke løs lægte at skrue begge i.
Hvorfor du skal sætte dobbelte plader, forstår jeg ikke. At save et par stykker lægte og lægge op må være både billigere, enklere og mindst tidskrævende. De behøver ikke at fastgøres i eksisterende lægte, men helst have fagets bredde.
Hvorfor du skal sætte dobbelte plader, forstår jeg ikke. At save et par stykker lægte og lægge op må være både billigere, enklere og mindst tidskrævende. De behøver ikke at fastgøres i eksisterende lægte, men helst have fagets bredde.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 indlæg
Det lyder fornuftigt. Jeg efterspurgte "praxis" til dette, og at kaste et stykke træ op i hver kortskarv virker fornuftigt. Sådan bliver det.
Dobbeltgips undgår jeg helst undtagen i et enkelt rum, hvor lydisolering er prioriteret.
Dobbeltgips undgår jeg helst undtagen i et enkelt rum, hvor lydisolering er prioriteret.
Klik her for at svare