Hej,

Hvordan går det til, når man lodder tyndt metal sammen? Fx lampeskærme i tykk ståltråd og lignende?

Har en loftlampe i metal, der ser sådan ud:

ellos.jpg

Hver plade har en møtrik, der er loddet eller svejset på plads. Denne møtrik er faldet af og skal fastgøres igen.

Selvfølgelig kan man bruge stærk lim, men hvis man gerne vil fastgøre den rigtigt, hvordan gør man? Har allerede prøvet med en almindelig loddekolbe (450 grader) uden større succes.

udgår vi fra, at materialet er loddbart, handler det oftest om, at man opvarmer for dårligt. Materialet skal opvarmes, så loddet smelter, når det kommer i kontakt med materialet. Ikke kun varmekilden. Skal man lodde med loddekolbe, kræves der normalt en ret kraftig en for at få det til at fungere med lidt grovere ting. En loddepen til elektroniklodning plejer at være alt for svag.
Jeg ville tro, at der kræves en loddekolbe på mindst 2-300w.

Egentlig er der jo ikke den store forskel på "lim" og "lod" ... Det kommer til at sidde lige så godt med epoxy som hvis du lodder dem, og desuden meget nemmere (dvs. du slipper for at male om pladen, da malingen brænder op inden loddet fæster) ..

Kan man lime bilkarrosser i aluminium kan man nok lime en lampe sammen .... ;)

S Stefan1972 sagde:
udgår vi fra at materialet er loddbart, så handler det ofte om, at man varmer for dårligt. Materialet skal varmes, så loddet smelter, når det kommer i kontakt med materialet. Ikke kun varmekilden. Skal man lodde med loddekolbe, kræver det som regel en ret kraftig en for at få det til at fungere med lidt grovere ting. En loddepen til elektroniklodning er som regel alt for svag.
Jeg vil tro, at der kræves en loddekolbe på mindst 2-300w.
Aha, min loddepen er kun på 48 w, så det kan forklare lidt. Jeg forsøgte at opvarme tingene i ret lang tid, men det eneste, der blev varmt nok til at smelte tinnet, var den lille møtrik. Selve pladen ville ikke komme op i temperatur.

Er det generelt en loddekolbe, man bruger til dette, eller kan det være, at man faktisk svejser? Og i så fald, hvilken type svejs bruger man?

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Egentlig er der jo ingen større forskel på "lim" og "lod" ... Det kommer til at sidde lige så godt med epoxi som hvis du lodder dem, og desuden meget enklere (dvs du slipper for at male om pladen, da malingen brænder op, før loddet fæstner) ..

Kan man lime sammen bilkarosserier i aluminium kan man nok lime sammen en lampe .... ;)
Fordelen med lod er vel, at det tørrer hurtigere?

I dette tilfælde valgte jeg faktisk at bruge Pattex No More Nails lim, tør dog ikke stramme skruen i møtrikken særlig hårdt, da man ikke ved, om møtrikken løsner sig fra pladen. Af en eller anden grund føles lodning eller i det mindste svejsning som sikrere?

Det er selvfølgelig et problem at skulle male hele pladen om, som allerede er spraylakeret, så af den grund lyder det klart bedre at lime, hvis det nu kan få samme styrke.

Selvfølgelig må man sandpapirere malingen væk fra det område, man skal lime.

Når du siger Epoxi, har du nogle specielle forslag? Ville Biltema fungere fx?

De lim, jeg har hjemme, er ellers Pattex No More Nails og Bostik Maxi Bond, Loctite Super glue holdt ikke.

C
Læg skiven på kogepladen og skru op, hvis du vil lodde. Man tager, hvad man haver :D

Tjek først om metallerne kan loddes. Det nemmeste er kobber eller messing. Stål kan også loddes. Aluminium er håbløst.
Metaloverfladerne skal være helt rene fra maling, støv, olie og vand.
Skaff en fikstur som holder delene på plads mod hinanden, da du har brug for dine hænder til andet.
Loddekolben skal have tilstrækkelig effekt til at varme begge dele tilstrækkeligt. Som sagt tidligere, 2-300 W. Et bedre alternativ i mine øjne er en billig gasflamme, findes hos biltema for under hundredelappen.
Og så loddet. Foruden lod skal du have flussmiddel. Det kan du købe separat, eller du kan bruge radiolod, som har flussmiddel i kernen af loddetråden.
Flussmidlet påføres på overfladerne, der skal loddes. Derefter er det bare at samle og varme. Delene skal være så varme, at loddet smelter, når du holder det mod samlingen, der skal loddes, uden flamme. Man ser, hvordan loddet fint kryber ind i samlingen. Så er det lykkedes. Ellers gør om.

S snowjim sagde:
Fordelen ved lod er vel, at det tørrer hurtigere?

I dette tilfælde valgte jeg faktisk at bruge Pattex No More Nails lim, tør dog ikke stramme skruen i mutteren særlig hårdt, da man ikke ved, om mutteren løsner sig fra pladen. Af en eller anden grund føles lodning eller i hvert fald svejsning som sikrere?

Det er selvfølgelig et problem at skulle male hele pladen om, som allerede er sprøjtelakeret, så af den grund lyder det klart bedre at lime, hvis det nu kan få samme styrke.

Selvfølgelig skal man slibe malingen væk fra det område, man skal lime.

Når du siger Epox, har du nogle specielle forslag? Ville Biltemas fungerer fx?

De lim, jeg har hjemme, er ellers Pattex No More Nails og Bostik Maxi Bond, Loctite Super glue holdt ikke.
Superlim (cyanoacrylat) plejer at fungere mindre godt til at lime metal, i hvert fald på så små overflader, som det drejer sig om her. Biltemas epoxi fungerer garanteret godt ... Poler malingen væk fra overfladerne, og lim ...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.