Er der nogen praktisk forskel på lockpanel i forhold til liggende faspanel? Udover det kosmetiske.
Noget der beskytter bedre end det andet eller har andre fordele/ulemper?

Dette gælder for panel på hus.

Nogle store forskelle er der jo ikke, men en fordel som jeg ser med liggende panel er, at man kan bruge tyndere sømmelægter, da de kan sættes direkte på hver stående regel, dette gælder dog kun, når regelsystemet ikke er krydslagt som det kan være på nyere huse for at rumme lidt ekstra isolering.

En fordel mere er jo, at sømmelægterne bliver stående og forhindrer således ikke overhovedet fugtdrænning bag panelet. Dette er dog intet større problem med stående panel heller, bortset fra i ekstremt slagregnsudsatte steder!

Yderligere en fordel ved liggende panel er vel, at det er nemmere at sætte op, man slipper for at regne på afstande mellem brædder med hensyn til hjørner, karme omkring vinduer og døre og lignende.

Foruden Vectrexs kloge synspunkter ( :thumbup: ) findes der to fordele mere, synes jeg:

• Den liggende, fasade eller fer/not-panel er meget tættere mod slagregn end stående forskallingsbrædder/-panel. Der bliver ingen sprækker, hvor vand kan trænge ind.
  • Det er let at udskifte en eller to brædder i nederkanten, hvis der begynder at komme rådskader (hvilket jo altid starter nederst). På en stående panel skal hele brædderne udskiftes helt op, eller man må lave grimme og teknisk dårlige samlinger.

Bliver fugerne på en liggende panel ikke ekstra udsat?

MUSS sagde:
Blir ikke skarverne på en liggende panel ekstra udsat?
Tja, ikke værre end skarver på stående panel.

Og det behøver ikke blive så mange skarver. Facaden brydes jo af vindues- og døråbninger.

KnockOnWood sagde:
Tja, ikke værre end samlinger på stående panel.

Og det behøver ikke at blive så mange samlinger. Facaden brydes jo af af vindues- og døråbninger.
Jeg tager bare mit etplanshus som reference, hvor vælger jeg jo selv om jeg vil have samlinger på min stående panel, i mit tilfælde selvfølgelig helt uden. Havde jeg haft liggende panel så havde jeg jo været nødt til at have nogle. Jeg har ingen erfaring med liggende panel, men det føles jo som om samlingerne bliver et svagt punkt.

Har set et par huse, der har vinduesindfatningerne udenpå den liggende panel, som går hele vejen fra jord til top for at skjule samlingen, men det var sandelig ikke så pænt.

MUSS sagde:
...
Har set et par huse, der har vinduesindfatningerne udenpå den liggende panel, som går hele vejen fra jord til top for at skjule samlingen, men det var sandelig lidt pænt.
Er det ikke typisk for fabriksbyggede huse.
De må jo dele panelet ved modulsamlingerne, så da kan der blive et par ekstra "foder" på panelet.
Men det gør de vel ikke ved vinduerne da forstås.
Jeg er enig i, at det ikke er pænt.

Men det er klart, at hver samling er et svagt punkt.
Hvis du orker at vente syv år, kan jeg rapportere, hvordan det er gået med mine panelsamlinger.
Da er huset ti år :)

Jeg kan bedre lide liggende panel end lockpanel. Liggende var dog et tilvalg, der kostede mig 27.000 kr. Det er dejligt, at jeg kan begrunde det med, at det faktisk også har nogle praktiske fordele :-)

Anna1984 sagde:
Jeg kan bedre lide liggende panel end lågepanel. Liggende var dog et tilvalg, som kostede mig 27.000 kr. Skønt at jeg kan motivere det med, at det faktisk også har nogle praktiske fordele :-)
Udseendet er vigtigt, og det ser da flot ud!

Sådan ser det ud hos mig (Hvor man længes efter sommeren)
Gråmalede hus med røde tegltage og hvid ramme i solskinsvejr, grønne træer i baggrunden, plastikmøbler og blomster ved husvæg.

• Synes
Anna1984
  • Laddar…
Mit garage skal også have liggende panel, det kan jeg jo se her :-)

KnockOnWood sagde:
Udseendet er vigtigt, og selvfølgelig er det flot!

Sådan her ser det ud hos mig (hvor man længes efter sommeren)
[billede]
Flot hus!

Hvad har du for farve, den grå?

Det er faktisk to grå nuancer.
Boligbygningen er Jotuns Demidekk "Morgondis" farvekode S1500-N
Stalden (garagen er næsten ligeså, men ses ikke, den er bag fotografen) er Flüggers alkydoliemaling med farvekode S2500-N.

De små huse er altså en tand mørkere, men forskellen ses kun, hvis man ser nøje efter.

Vi er i hvert fald selv meget tilfredse med resultatet.

KnockOnWood sagde:
Det er faktisk to grå nuancer.
Bolighuset er Jotuns Demidekk "Morgondis" farvekode S1500-N
Stalden (garagen er næsten magen til, men kan ikke ses, den er bag fotografen) er Flüggers alkydoliemaling med farvekode S2500-N.

Småhusene er altså et trin mørkere, men forskellen ses kun, hvis man ser nøje efter.

Vi er i hvert fald selv meget tilfredse med resultatet.
Aha!

Jeg har siddet hele aftenen og kigget på forskellige billeder af netop demidekk morgondis samt demidekk kontur.

Kan ikke bestemme mig...

hantverkare1 sagde:
Aha!

Jeg har siddet hele aftenen og kigget på forskellige billeder af netop demidekk morgondis samt demidekk kontur.

Kan ikke bestemme mig...
Kontur er meget mørkere, ikke?
Det er nok ikke muligt at løse uden at prøvemale lidt.
Eller gå/køre rundt og kigge på huse, banke på og spørge, hvad det er for en farve.
Det har jeg faktisk gjort en gang :o

(Vil du have vejbeskrivelse og adresse? Det er kun 500 km :) )

PS
Jotuns farvebetegnelser er forførende smukke.
Nu har vi malet med Morgondis. Det forrige hus malede vi i Grændegul. Det lyder da hyggeligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.