7,406 læst ·
9 svar
7k læst
9 svar
Lister, gerigter, sokler - hvor omhyggelig er du?
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Jeg har nok indtil nu ikke stødt på et så utroligt varierende spektrum inden for byggeri og huse som hvor omhyggelig man er med listeværk.
Nogle sætter lister uden at geresave.
Andre står og høvler/skær listernes perfektum og har aldrig nogensinde brugt latexfuge.
Nogle skruer listerne op med synlige, almindelige, træskruer.
Andre latexfuger det hele, både geresavede kanter og indre og ydre kanter på f.eks. karme for at få det 100% spræktfrit.
Nogle sætter hjørneklodser.
Hvor omhyggelig er du? Saver du om en liste, der skaber en sprække, eller latexfuger du? Eller er du ligeglad og lever med sprækken?
Nogle sætter lister uden at geresave.
Andre står og høvler/skær listernes perfektum og har aldrig nogensinde brugt latexfuge.
Nogle skruer listerne op med synlige, almindelige, træskruer.
Andre latexfuger det hele, både geresavede kanter og indre og ydre kanter på f.eks. karme for at få det 100% spræktfrit.
Nogle sætter hjørneklodser.
Hvor omhyggelig er du? Saver du om en liste, der skaber en sprække, eller latexfuger du? Eller er du ligeglad og lever med sprækken?
Skulle aldrig falde mig ind at få en sprække på en gulv/loftliste.. Skulle gå og irritere mig over det i al evighed, så bliver det en fejl, er det bare at gøre om gøre rigtigt =) Så frem med geringssaven når man skal montere lister og karme!
Jeg nøjes ikke før det er helt glipfrit!
Recept:
Sætter kun lister, foder og sokler op om vinteren efter at de har ligget indendørs og tørret i mindst en måned (ja, de plejer at slå sig lidt)
Saver med nogle mm margin, prøver stykket og så napper jeg bid for bid med geringsaven. De sidste iterationer handler det om tiendedele af en mm.
Recept:
Sætter kun lister, foder og sokler op om vinteren efter at de har ligget indendørs og tørret i mindst en måned (ja, de plejer at slå sig lidt)
Saver med nogle mm margin, prøver stykket og så napper jeg bid for bid med geringsaven. De sidste iterationer handler det om tiendedele af en mm.
Får vel stå for mellemlaget og sige: Det afhænger af, hvor det er henne...lister, der sidder i blikfanget og velbrugte rum filer jeg en hel del på...andet gerer jeg og latexfuger samt bruger listehvid-maling...der, hvor jeg kan, bruger jeg montagelim, ellers dykkertpistolen...og en sjælden gang smalle skruer med forborring, hvis det er lister eller lignende...
Alt afhænger af tid, hvor det er, og hvad der ellers er, som skal prioriteres. Såkaldt "perfektionist" kan man ikke være, hvis man vil have hele huset færdigt, inden børnene flytter hjemmefra...et "perfekt" rum og 2 ufærdige rum er, i min verden, dårligere end 3 helt ok færdige rum.
Alt afhænger af tid, hvor det er, og hvad der ellers er, som skal prioriteres. Såkaldt "perfektionist" kan man ikke være, hvis man vil have hele huset færdigt, inden børnene flytter hjemmefra...et "perfekt" rum og 2 ufærdige rum er, i min verden, dårligere end 3 helt ok færdige rum.
Skønt at I lægger fokus på det I synes er vigtigt...selv har grov stil og på den måde er det ikke lige så nøje...men bruger latex om det behøves...
Jeg er ret omhyggelig når det kommer til gerning, men i sidste ende vil jeg hellere bruge latex end at stå og småskære i hånden til sidst. Har ikke ubegrænset tid til den slags.
Inderkant på foder mod dør eller vindue har jeg nok latexet, hvis det har gabt, som jeg selv har oplevet det, for meget, men ofte ikke. Det må godt være lidt mellemrum. Egentlig er jeg ret omhyggelig af natur, men jeg har måttet lære det. I et gammelt træhus, hvor ingen vinkler er ret og tingene desuden bevæger sig, gør man sig selv ulykkelig, hvis man er for omhyggelig.
Lister fastgør jeg mest med dykkert (hånddrevet, har ingen pistol) og maler så det sidste lag på stedet. Kan ikke lide synlige skruer i lister, så hvis jeg er nødt til at skrue (det kan være nødvendigt i visse situationer af praktiske årsager), plejer jeg at spartle hovedet før den sidste maling.
Inderkant på foder mod dør eller vindue har jeg nok latexet, hvis det har gabt, som jeg selv har oplevet det, for meget, men ofte ikke. Det må godt være lidt mellemrum. Egentlig er jeg ret omhyggelig af natur, men jeg har måttet lære det. I et gammelt træhus, hvor ingen vinkler er ret og tingene desuden bevæger sig, gør man sig selv ulykkelig, hvis man er for omhyggelig.
Lister fastgør jeg mest med dykkert (hånddrevet, har ingen pistol) og maler så det sidste lag på stedet. Kan ikke lide synlige skruer i lister, så hvis jeg er nødt til at skrue (det kan være nødvendigt i visse situationer af praktiske årsager), plejer jeg at spartle hovedet før den sidste maling.
Undgår lister så meget som muligt. Nægter! Dyrt, besværligt og kedeligt.
Nogle gange er jeg desværre nødt til at have lister, og de rum er ikke færdige endnu. Listerne bliver nok først færdige, når vi flytter. :-S
Men lidt on-topic nu, så gerer jeg og fylder alle fejl ud med latex. Sømmes op med hvide dykkere, som bliver sorte så snart hamren kommer tættere på end 2 cm =( latex på det med =)
Nogle gange er jeg desværre nødt til at have lister, og de rum er ikke færdige endnu. Listerne bliver nok først færdige, når vi flytter. :-S
Men lidt on-topic nu, så gerer jeg og fylder alle fejl ud med latex. Sømmes op med hvide dykkere, som bliver sorte så snart hamren kommer tættere på end 2 cm =( latex på det med =)
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
hehe, sådan gør jeg også.. desværre er der ikke mange lister, der bliver perfekt gæringssavet, eller rettere sagt er savningen som regel ret OK, men det er nok, hvis væggene differerer nogle mm og ikke er helt vinkelrette, så bliver enten listerne perfekt mod hinanden, men med sprækker mod væggene.. eller man presser listerne ind mod væggene, og så sprækker det op i gæringsfugen i stedet.misingen sagde:
Lidt afhænger det nok også af, hvor meget tid man har. Havde jeg kun et enkelt lille rum at renovere, uden noget stress, så havde jeg nok kæmpet lidt mere med forarbejde, lister mm. Når det bliver et større område, og man "vil blive færdig" en gang, så øger det også fejlmarginen.
Sådan gør jeg også, der er ingen der ser sprækker og fejl på lister/sokler (jo sådanne som vectrex ser selvfølgeligEnk Projektet sagde:
Klik her for at svare