Hej,

Skal montere en limtræsstamme, og på en af limtræs-søjlerne er der en knast præcis i kanten, hvor det er revnet op, og leverandøren synes at have repareret det med kemisk træ (?).

Kan dette påvirke styrken negativt på nogen måde? Der er i alt 2 søjler i forkanten (115 x 115), som skal kunne bære en pokkers vægt.

Limtræstolpe med repareret knast og revne fyldt med kemisk træ, mulig holdbarhedspåvirkning.
 
Tænker at du kan være rolig!
 
Rent kosmetisk, specielt på en søjle.
 
K
Limtræsstolper af den dimension kan bære en pokkers vægt... det ville være interessant at få den pokkers vægt specificeret!

Jeg ville tro, at den værdi, du har regnet frem for stolpens bæreevne, er med ordentlig marge, så det lille på billedet vil næppe påvirke mere end kosmetisk.

OffT. Læste et eksjob (som jeg ikke kan finde igen), hvor studenen testede stolper i en presse med forskellige tilslutninger og sammenlignede med de teoretiske knækværdier. Alle testede lå mindst 30% over det teoretiske, jeg tror endda, at nogen klarede det dobbelte.
 
Tak for det beroligende svar! :)

Det er Willab, der har regnet det ud, så man må vel håbe, at de har taget lidt højde :)
 
Willab har den tykkelsen på stolperne for at bund-/topskinnen til skydedørene ikke skal stikke udenfor stolpen. Det ser pænere ud sådan.
Rent holdbarhedsmæssigt havde det været nok med tyndere stolper.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.