H
Planlagt at bygge en pergola på 3x7 meter på 6 stolper (115x115), men har nu indset, at det ville være dejligere at slippe for midterstolpen på den ene langside.

Har kigget på limtræsbjælker på 8 alternativt 9 meter (56x225x9000 alt 56x270x8000).

Der vil blive sat tværgående regler på 45x145, men ellers er den belastning, jeg har tænkt mig, at hænge en hængesofa eller to, dvs. vægt på ca. 200 kg.

Har kigget på byggevejledninger, men der findes ingen pergola som alternativ. Er der nogen, der har viden om, hvorvidt det fungerer med sådan en limtræsbjælke?

Skal limtrabjælkens spændvidde være 7 meter?

H
J justusandersson sagde:
Skal limtræbjælkens spændvidde være 7 meter?
Ja, præcis... Det er tanken.

Hvis du beslutter dig for dette, så kør også de tværgående regler i samme som limtræet. Bliver betydeligt pænere (synes jeg i hvert fald)

• Synes
Hobby Bob og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville vælge 56x270. Så bliver nedbøjningen af egenvægten kun ca. 3 mm. Den momentane nedbøjning af to gynger, der bruges samtidig, bliver ca. 10 mm derudover. Uden gynger duer 56x225 fint.

H
J justusandersson sagde:
Jeg ville vælge 56x270. Så bliver nedbøjningen af egenvægten kun ca. 3 mm. Den momentane nedbøjning af to gynger, der bruges samtidigt, bliver ca. 10 mm derudover. Uden gynger er 56x225 fint.
Tak for svaret, har du nogen magisk formel til at beregne dette, eller har du fundet informationen et sted? Ønsker helst at bruge 56x225.

Nej, det regnede jeg ud for dig lige nu. Man må bruge et par forskellige formler i dette tilfælde. Uddannelse inden for området letter. 56x225 holder også. Gyngerne vil vel ikke blive brugt hele tiden?

• Synes
AndersPS
  • Laddar…
H
J justusandersson sagde:
Nej, det regnede jeg ud for dig lige nu. Man skal bruge et par forskellige formler i dette tilfælde. Uddannelse inden for området letter det. 56x225 holder også. Gyngerne vil vel ikke blive brugt hele tiden?
Se der, takker ydmygst.(y)

Tænkte mig to hængestole alternativt hængekøje, så nej vil ikke blive brugt hele tiden men kun en gang imellem i et stykke tid.

Er det muligt at sige, hvor meget vægt en 56x225 kan klare midlertidigt?

Da det er en pergola, bliver det jo kun midlertidige vægte som f.eks. hvis nogen sidder i en gynge i et stykke tid eller skulle finde på at hænge i bjælken.

En sådan bjælke knækker du ikke med nogle gynger, nedbøjningen er det, der afgør det, så hæng på 5 gynger hvis du vil :)

• Synes
Hobby Bob
  • Laddar…
Du er ikke i nærheden af nogen knækningsfejl. For pergolaer er det et spørgsmål om rene æstetiske vurderinger.

• Synes
Hobby Bob
  • Laddar…
H
Det bliver en 56x225.

Takker så meget for svar på mine funderinger(y)

• Synes
Pappa1986
  • Laddar…
H
Så, at leverandør (RAW) også har limtræ 42x180 samt 42x225. Ville I sige, at de stadig er tilstrækkeligt dimensioneret til formålet?:thinking:

Med 42x180 vil to gynger bøje ned over 40 mm, med 42x225 over 20 mm. Nedbøjning på grund af egenvægt 8 henholdsvis 5 mm.

• Synes
AndersPS og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.