har brug for at afveksle en bærende væg og fik fra konstruktøren at fastgøre søjlerne til gulvet med vinkelplader. Det bliver grimt og synligt da jeg tænkte at beholde træets naturlige farve. Hvordan kan man løse det så man ikke ser det? Bjælken ovenfor skrues med universalskruer skråt ind i bjælkerne. Men mod gulvet går det jo ikke.

Du kunne skrue et fæste i gulvet og træ på bjælken på det og så skrue i overkant.

Fx en form for bolt/armeringsjern eller lignende som man så borer et hul for i bjælken. Tanken er vel, at fæstet i gulvet skal hindre sidevers bevægelse.
Så bliver fæstet skjult.

J
K kladde sagde:
behøver at afveksle en bærende væg og fik fra konstruktøren at fastgøre søjlerne i gulvet med vinkelplader. Det bliver grimt og synligt da jeg havde tænkt at beholde træets naturlige farve. Hvordan kan man løse det så man ikke ser det? Bjælken oven skrues med universal skruer skråt ind i bjælkerne. Men mod gulvet går det jo ikke.
Kan du bore en pløk midt i som du også borer ned i gulvet..

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Hm det må jeg undersøge. Må være en solid plugg i så fald bjælkerne er 115x115

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Du kunne skrue et fæste i gulvet og træ på bjælken på det og så skrue i overkanten.

F.eks. en form for bolt/betonjern eller lignende som man så borer et hul til i bjælken. Tanken er vel, at fæstet i gulvet skal forhindre sideværts bevægelse.
Så bliver fæstet skjult.
Tak. Kunne være et andet alternativ. Undrer mig bare over, hvor man finder sådan en.

Køb en lang betonskrue type 12-14 mm i diameter 200mm lang. Skru ned halv længden og kapp hovedet af. Bor et tilsvarende hul i søjlen og træk søjlen ned med plast imellem beton og træ.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
J
K kladde sagde:
Hm det må jeg undersøge. Må være en ordentlig pløk hvis det er tilfældet, bjælkerne er 115x115
Det kan være gevindstang eller lignende, den behøver ikke være så lang, bare låse stolpen i siden i bunden.

J Jansson69 sagde:
Det kan være gevindstang eller lignende, den behøver ikke være så lang, men bare låse stolpen i sideretning i bunden..
Præcis. Det handler jo ikke om store kræfter, og den vil nok ikke løfte.

Jeg ville have brugt et par M10 gevindstænger: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...ehor/skruvstift-m10-x-100-mm-10-st-2000057966

På den anden side så bruger jeg dem til alt, så hvad ved jeg...

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
J
T Troberg sagde:
Præcis. Det handler jo ikke om store kræfter, og den vil nok ikke løfte sig.

Jeg ville have brugt et par M10 skruestænger: [link]

På den anden side bruger jeg dem til alt, så hvad ved jeg...
Ja er det træbjælkelag under, så bliver de gode..

Jeg forstår bare ikke, hvordan den sidste halvdel skal skrues ind. Hvis skruen er indskruet i beton, hvordan skruer jeg den så i bjælken? Den ligger an mod en væg.

J
K kladde sagde:
Jeg forstår bare ikke hvordan den sidste halvdel skal skrues ind. Hvis skruen er indskrevet i beton hvordan skruer jeg den i bjælken? Den ligger op mod en væg
Du skruer den ikke i stolpen, men borer bare et hul i stolpen i samme dimension som metalstangen og når den er skruet i gulvet, så trækker du stolpen på..

Men står stolpen mod en væg, er det jo nemmere at skrue stolpen direkte i væggen med konstruktionsskrue fx..

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Problemet er jo bare, at det er en konstruktör som har lavet en beregning og ved ikke om det vil blive accepteret fra et hållfasthetsmæssigt perspektiv. Men at skrive det på væggen fungerer måske.

Tak alle sammen.

kan du så skrue den mod væggen.
Du kan jo bore og forsænke montageskruen, og så, hvis du vil, proppe disse huller så du ikke ser skruehovederne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.