Skal bygge et altantag. Har fundet ud af, at jeg har brug for en 90x220 som øvre bærende bjælke. Programmet ser ikke ud til at have alle dimensioner på limtræ. Kan man erstatte en 90x220 med en 115x180? Forsøgte at finde tabeller, hvor jeg kan se det, men har ikke haft held.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Nej de er ikke ligeværdige.
Du får omtrent samme kapacitet med en 180x140, dog er den ikke lige så stiv som en 225x90. Så det afhænger af, hvad der har været dimensionerende, nedbøjning eller kapacitet mod brud.
Du får omtrent samme kapacitet med en 180x140, dog er den ikke lige så stiv som en 225x90. Så det afhænger af, hvad der har været dimensionerende, nedbøjning eller kapacitet mod brud.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis vi begrænser os til stivheden, som bestemmer størrelsen på nedbøjningen hvilket er mest interessant i forbindelse med et altantag, så skal du op til 190x180 for at få en bjælke som er ligeværdig med 90x225.
Klik her for at svare
