Det næste projekt er en pergola og en træterrasse, som ser ud omtrent som på billedet ovenfor.
Det lysere gule er en sti, og det lidt mørkere gule er selve træterrassen. Arealet for træterrassen er cirka 6 x 6 meter.
De blå "pluppe" er der, hvor jeg har tænkt mig, at man skal placere stolperne til pergolaen, og så er de rosa streger, hvordan selve træstrukturen vil se ud. Tættest på huset lader jeg det være frit for længdereglar, da der er nogle trin op til døren.
Jeg vil have et solsejl, som man kan rulle ud på oversiden, og jeg tænker, at det ville være rart at kunne hænge kurvestole op i regelværket. Så også hvordan en nabo i området hang børnenes gynger i deres carport, det kan jo være godt at kunne gøre det i fremtiden
I hjørnerne ud fra huset vil jeg sætte en stiver for at stabilisere konstruktionen i siden. Overvejer om det er passende at fæstne mod spærene ind mod huset.
Har kigget på 90x270 limtræ til den ydre ramme og derefter limtræ 54x270 til de indre tværreglar. Hvad siger ekspertisen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis syd er direkte nedad på tegningen, ville jeg overveje at dreje pergolaåsene et kvart omgang. De limtræsdimensioner, du angiver, bøjer kun ned et par mm på midten af egenvægten. Du bør nok specificere "worst case" scenariet først som en grund for beregning. Derefter er det jo lige så meget et æstetisk spørgsmål som et holdbarhedsspørgsmål.
Hvad mener du med "worst case"?J justusandersson sagde:Hvis syd er direkte nedad på tegningen, ville jeg overveje at dreje pergolaåserne et kvart drej. De limtræsdimensioner, du angiver, bøjer kun et par mm på midten på grund af egenvægten. Du bør nok specificere "worst case" scenariet først som grundlag for beregning. Derefter er det lige så meget et æstetisk spørgsmål som et styrkespørgsmål.
Svært at dreje pergolaåserne sådan, eftersom jeg har en dør ud fra huset, som ligger lidt højere end trædækket, desværre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med "worst case" mener jeg største tænkelige belastning. Den kan kun du definere. Egenvægt og solsejl betyder ingenting. At hænge en gynge for en voksen midt på kan spille en vis rolle. Vender man pergolaer mod sydensolen kan den mere lavtstående aftensol trænge igennem, men det er jo ikke altid det går.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Tryckt eller obehandlat virke till pergola?
Altan & Uteplats -
Smart lösning till solsegel vid pergola?
Altan & Uteplats -
Fastgørelse pergola-taglægter til spær/hus
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Kan man bruge limtræsbjælke udendørs til pergola?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Limtræsbjælke til pergola
Byggematerialer & Byggeteknologi