Jeg er ved at limfuge egetræsplanker sammen for at lave renovationskit til trappen. Jeg har savet og høvlet planker på 130x16, som jeg limfuger to og to. Men her til morgen så jeg, at de var blevet lidt skæve, selvom plankerene har været igennem høvlen. Hvad kan jeg gøre for at undgå, at den færdige plade slår sig? Jeg har ikke tjekket fugtigheden i træet, da jeg mangler en fugtmåler, men det føles "tørt".
Men hvorfor skulle en planke, der er plan, når den ligger alene, slå sig bare fordi den bliver limet i kanten mod en anden (plan) planke. Forklar gerne! At man stavlimer smallere stykker til plader troede jeg havde med materialekostnad at gøre. Skal man have lange brede stykker kvistfrit, så bliver det ikke lige så meget af hver stamme man kan bruge, som hvis man tager smalle strimler. Med smalle strimler kan man fjerne knaster og udnytte hver træstamme bedre. Så har jeg altid troet, men det kan måske have noget med at undgå "krumme" plader at gøre?
Desuden vil jeg ikke have smalle strimler til trappen...
Desuden vil jeg ikke have smalle strimler til trappen...
Senest redigeret:
Træ er jo et levende materiale med spændinger i sig, og det optager og afgiver fugt. Har man smallere stykker, kan det ikke bevæge sig lige så meget. F.eks. findes der allamellplader, der har 5 mm smalle alribber. Denne plade anses for helt bevægelsesdød og er et alternativ til dem, som ikke vil anvende MDF eller spånplade.
Det er svært at kexa sammen bredere træregler da jo tykkere/bredere den er, desto større spændinger. Da jeg lavede bænkskiver af 100*25mm regler, lod jeg dem ligge i en træpresse med varme over natten for at de skulle holde formen, og planhøvlede dem dagen efter. Vil du nødvendigvis have bredere strimler, så anbefaler jeg, at du lægger dem i presse og gerne varmt mindst et par dage efter du "kexet" dem sammen og planhøvler dem bagefter.
Jeg har indset, at det er presning, der gælder under og efter limning. Men hvad er det, der får spændingerne til at løsne sig? Jeg mener, hvis jeg lader brædderne ligge hver for sig efter høvling, ser det ud til, at de holder formen, men hvis jeg limer dem sammen, så slår de sig...
Klik her for at svare