Jeg tænkte på at lime gipsplader op mellem reglarne i en eksisterende gipsvæg (som er åben på den ene side) for på den måde at få dobbeltgips.

Men hvordan limer jeg? Jeg har læst, at det fungerer godt med almindelig trælim, men hvordan skal jeg gøre for at lykkes med at holde pres på pladen, mens limen tørrer?

Gipsvæg illustration med gule firkanter repræsenterende lodrette reglar, grå linje som eksisterende gips og grønne linjer som nye gipspaneler.
Grå streger er eksisterende gips, gule firkanter er stående reglar, grønne streger er nye gipsplader, som jeg tænkte lime fast.

• Synes
BlackopsIVA
  • Laddar…
Brug en pladelim/fix som fx Ardex S48. Det er ikke nødvendigt at holde pres på pladen da.

Hvorfor vil du have dobbeltgips?

Der findes specielt gipsskivelim på tube og skruer, der er beregnet til at fastgøre gips i gips.

Angelin sagde:
Brug en pladelim/fix som f.eks. Ardex S48. Det er ikke nødvendigt at holde pres på pladen da.
:( S48 er jo så pokkers dyrt! Findes der ingen billigere alternativer? Helst som jeg kan købe i en lokal butik.

para sagde:
Hvorfor vil du have dobbeltgips?
For at få lydisolering. Jeg er i gang med at ordne et børneværelse væg-til-væg med TV'et i tv-stuen.

Matti_75 sagde:
Der findes speciel gipspanellim på tube og skruer, der er beregnet til at trække gips på gips.
Lyder lovende. Ved du hvad limet hedder? Jeg har også overvejet skruer. Men de må jo maks være 25mm, så de ikke går igennem pladen! Findes der nogle, der er lavet til gips mod gips?

skulle ikke en OSB plade gøre det samme arbejde? plus at du får træpladens andre fordele bag gips

Nimajneb sagde:
burde ikke en OSB plade gøre samme job? plus at du får træpladens andre fordele bag gips
Osb dæmper ikke lige så godt som gips.

tlundberg sagde:
Lyder lovende. Du ved ikke, hvad limet hedder? Jeg har også overvejet skrue. Men de må maksimalt være 25mm, så de ikke går igennem pladen! Findes der sådanne, der er lavet til gips mod gips?
Jeg har kørt med både gyprocs og europrofils lim med godt resultat. Derimod har jeg kun set gips i gips skruen i 38mm længde.

Jeg har limmet gips på beton og har da anvendt pl400/600 sidder som bjerget.

Var det gulv eller vægge du limede på?
Hvis det var vægge, gjorde du noget særligt for at holde tryk mod gipsen, mens limet tørrede?

Når jeg sidst limede gips på væg med Pl600, brugte jeg lange skruetvinger, som jeg vendte om og spændte mod den anden korridorvæg, samt havde reglar mod både gipspladen og den modsatte væg.
I dette tilfælde burde det være muligt at bruge samme teknik, men du skruer tværreglar op udenpå den åbne væg som modhold.

• Synes
tlundberg
  • Laddar…
Smart! Tak så meget :)
Får nok midlertidigt bygge på mine reglar lidt, mine hurtigtvinger bliver nok større end 70mm hvis man vender dem. Men det lyder muligt, så længe det rækker at bygge på 45mm. Får måle når jeg kommer hjem!

Mine hurtigtvinger bliver som mindst 14 cm, når jeg vender dem for at presse fra hinanden. Så de får ikke plads, hvis jeg forstod, hvordan du tænkte.

Men jeg kom på en anden løsning, takket være dine idéer :) Hvis jeg stiller en 70-regel lodret langs med gipspladen, vil den stikke ud 13 mm (gipspladens tykkelse) foran de eksisterende vægregler. Hvis jeg så skruer et par brædestykker vandret tværs over 70-reglen mellem to eksisterende vægregler, vil brædestykkerne presse 70-reglen ind, som igen vil presse gipspladen fast! Et lille billede, så bliver det måske tydeligere, hvad jeg mener :) (sammenlign med billedet i det første indlæg, så ser I, hvad der er hvad, og hvad jeg har tilføjet)

Diagram af konstruktion med lodret gul 70-regel og vandrette brædbitar, presset ind med skruer mod en gipsskive.

Skal fungere, måske skal du satse på 2 70 reglar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.