Jeg er i gang med at gøre et depotrum i stand i huset. Væggene består i dag af letbetonblokke, se billede nedenfor (væggene er ca. 10 cm tykke). På disse har jeg tænkt mig at fastgøre gipsplader. Depotrummet skal derefter indrettes med vægfaste hylder, type ELFA.

Jeg har dog en del af væggen, hvor jeg har eltavlen på den anden side af væggen. Da jeg vil få brug for ganske lange skruer til at hænge hylderne op på letbetonvæggen, føles det ikke helt godt med en væg fuld af elkabler! Derfor overvejer jeg følgende:
Lime 12 mm krydsfiner direkte på letbetonen (med fx PL600). Derefter fastgør jeg hylderne på væggen med skruer, der lige akkurat går igennem krydsfineren, dvs. som ikke går langt ind i letbetonvæggen.

Vil dette fungere?
Kan jeg fastgøre krydsfineren helt uden skruer?
Vil hylderne sidde fast, hvis de kun er skruet ind i krydsfineren med relativt korte skruer?

Taknemmelig for synspunkter på dette eller andre forslag til, hvordan jeg kan løse det!

• Væg af letbetonblokke i et husforråd, med synlige mærker og hjørnekonstruktion.
Lime træ på beton lyder ikke som en god idé.

Byg lagerhylder, der står på gulvet i stedet.

Der findes specielle letbetonskruer, der trækker stenhårdt, hvis man gør det rigtigt. De kan ikke løsnes og skrues igen i samme hul. Der findes også korte omkring 80mm, har jeg set. I kombination med PL400 bør det sidde godt nok til det, du skal gøre. Det vigtige er jo, at det er stærkt foroven. Skruerne til det, du skal fastgøre, skal gå helt igennem krydsfinerpladen. Forbor lidt, måske med halvdelen af diameteren, da skruen trækker godt uden at sprække. At de graver lidt i letbetonen bagved, gør ikke noget.

Mod ydervæg kan det nok være lidt tricky med fugtvandring, idet krydsfinerpladen er vandtæt.

Tak Johan!
Mod ydervæggen tænkte jeg at nøjes med at spartle væggen.
Plywooden var tiltænkt den væg, som har elcentralen på den anden side af væggen (det er altså ikke en ydervæg). Derfor føles det også risikabelt at fastgøre plywooden med 80 mm skruer. Der går masser af elfirmaer i væggen, og jeg ved ikke præcist hvor... Vil ikke risikere at drive en skrue lige gennem en ledning!

Ardex S48 har jeg sat op plader med på lignende vægge, og det sidder som bjerget. Den eneste ulempe er, at limen næsten er dyrere end guld :)

Er PL600 for svag?

Et alternativ kunne måske være, som du overvejer, at lime krydsfiner op på væggen, men i dobbelt lag. Så skrue en liste eller passende grov regel mod krydsfineren men i loftsbjælkerne.
På den måde får du 24 mm krydsfiner at skrue hylder i, og listen/reglen i loftet forhindrer konstruktionen i at løsne sig og falde ud fra væggen. En liste mod gulvet er sikkert heller ingen ulempe.

//Ronnie

• Synes
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Afhængig af hvor bred væggen er, og hvad du skal have på hylderne, kan reglar på sidevæggene måske være støtte for hylder/bære-regler. Så behøves der ikke at fastgøres noget på eltavlevæggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.