Hej.
Jeg ved, at man ikke skal komprimere isolering, men hvis man skal isolere mellem to plader, der sidder på 45x45 reglar, og der ikke er plads til tykkere, kan man så sætte 70mm isolering? Den bliver jo noget sammenpresset, men isolerer den dårligere end 45mm?
Grunden til spørgsmålet er, at jeg har 70mm liggende, som lige nu ikke har nogen anden nytte.
 
Det er jo den stillestående luft i isoleringen, som isolerer. Jo mere luft, jo bedre. Det er derfor, det er så godt at sprøjte løsuld, da den bliver luftig og fin, og derfor det er dårligere, når man komprimerer isoleringen. Men har du 70 isolering liggende, så ville jeg tage den alligevel. 🙂
 
Man isolerer jo for at spare penge og det taler for at bruge det man, kan man ikke rive en cm af ulden?
 
Plutus sagde:
Man isolerer jo for at spare penge og det taler for at bruge det man kan, kan man ikke rive en cm af ulden?
Lyder som et fornuftigt råd!

Isoleringen er jo ret "spændstig", så hvis man prøver at få en 70 mm plade til at passe i et 45 mm rum, vil de omkringliggende plader nok bule ud, og hele væggen vil se bulet ud.
 
Har man skiver lavet af A4-papir bliver det nok bulet, ellers er det ingen problemer.
 
Tak for svarene. Var ude efter om det ville blive dårligere isoleringsevne, men ja tester :)
 
  • Synes
hagv
  • Laddar…
Jeg reglade ud med 28 mm spredning for rørføring, inden jeg satte plader på en plankevæg. For lydens skyld ville jeg så benytte lejligheden til at isolere. En 45 mm stenuldsplade gjorde, at OSB bulede ud med cc 600 mm mellem reglarne, så pladerne er nok lidt spændstige. Endte med at jeg rev pladerne, så de blev halv så tykke. Det fungerede over forventning.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.