Vi skal sætte fer og not træpanel 13x120 i skråloftet på overetagen i garagen. Det er ikke stort rum, så jeg vil ikke miste for meget i loftshøjde. Vi har løsuldsisolering i skråloftet og dampspærre under det.

Alternativ 1 - træpanel direkte på spær

Først tænkte jeg på, om man kunne sætte træpanelet direkte på spær, der sidder på 120 cc. Det er den løsning, jeg helst vil have, da man sparer plads. Spørgsmålene, der opstår, er:

1. Er det okay at fastgøre loftpanel til spær med 120 cc?

2. Jeg skal have LED spots i loftet. Hvordan kan man i så fald fastgøre kasserne for dem, så de ikke flytter sig? Det eneste, jeg kan tænke på, er en form for limning direkte på bagsiden af træpanelet, men holder det? Man vil jo ikke have, at de løsner sig og falder ned på indersiden af loftet.

Alternativ 2 - Liggende liste med stående træpanel i loftet

Dette alternativ giver mig mulighed for at fastgøre kasserne til lamperne og tager kun ca. 3 cm af loftshøjden. Men så bliver det stående træpanel i skråloftet. Det føles ikke rigtigt rent æstetisk. Jeg har googlet rundt og set billeder, og hidtil kun fundet en, der havde stående, og det så ud til at være hvidmalet råspont eller noget lignende. Nogen, der har god erfaring med stående panel?

Alternativ 3 - Liggende liste, stående liste og derefter liggende træpanel

Dette alternativ bygger 6 cm, så jeg mister meget loftshøjde.

Er der nogen anden måde at få liste i kun ét lag og alligevel liggende træpanel?

Kom på en alternativ løsning til alternativ 1.

Jeg monterer kasserne for led på en plade, måske en lille smule spinkel, som jeg skyder fast i loftpanelet med sømpistolen og samme dykkert som jeg fastgør loftpanelet med. Altså jeg skyder den fast nedefra. Kan det fungere? Er det i så fald ok at fastgøre panelet med 120 cc i spærerne?

Her kommer nogle billeder af stående snetag. Byggeri pågår.

Stående skråtag i et byggeprojekt under konstruktion med isoleringsmateriale og papkasser i rummet.

Skråtag under renovering med synlige bjælker, vinduer og opbevaringskasser langs væggen.

Uden at ville kritisere Pelpets tag, så synes jeg, at det er pænere med panelen langs taget, altså horisontalt.
(I mine forældres sommerhus på Tjörn sad panelen som Pelpets, men med en solid ås, størrelse telefonpæl, hvor tagfaldet mødtes)

Jeg har 18x193 mm fer-og-not panel monteret på spær c-c 1200 mm i et værksted i garagebygningen, og det ser helt okay ud.
For øvrigt meget flot panel, som kan anbefales:
Panel af træ med knaster, monteret vandret på et loft eller væg, højst sandsynligt i en garage eller værksted, som beskrevet i teksten.

Spørgsmål: Behøves der virkelig dåser til LED-spots? De har vel ubetydelig varmeudvikling?

Jeg skal montere dem i samledåser. Højeste målte temperatur i loftdåsen efter en dags drift var 28,4 grader, så det er langt fra de 60 grader, som er grænsen. Men jeg vil gerne ikke have dem direkte mod plasten ;)

Tror du også 13x120 panel ville fungere på 120 cc? I så fald kan jeg køre min løsning med dykkersømmet samledåse

Raginglynx sagde:
...
Tror du även 13x120 panel skulle fungera på 120 cc? I så fall kan jag köra min lösning med dyckertspikad kopplingsdosa
Jeg ville ikke have tøvet med at prøve i hvert fald. Der behøves jo kun nogle få panelbredder for at man skal se, om det hænger ned mærkbart.

Og kan du ikke sætte spott-dåserne ved siden af tagspærene, så de sidder fast?

Nogen der har prøvet at montere 4019 13x120 panel med endenot på regelafstand 120 cc?

eller at monteret spontet udendørs træpanel 21x120 i loft? Bliver det pænt. Fastgør jeg i så fald bedst med 75mm søm eller kræves 90mm?

• Synes
Lisabetsy
  • Laddar…
Jeg har sat mit tag med 41mm gulvskrue, cc60. Årsagen til at jeg valgte 41mm var, at jeg ikke ville skrue igennem lægterne (28 x 70) og stikke hul på plasten. Da jeg skruer i noten, får jeg størstedelen af skruen i lægterne

pelpet sagde:
Jeg har sat mit tag med 41mm gulvskrue, cc60. Årsagen til at jeg valgte 41mm var, at jeg ikke ville skrue igennem glesen (28 x 70) og lave hul på plasten. Da jeg skruer i noten, får jeg størstedelen af skruen i glespanelet
Vi kan nok mødes på midten. Min favoritskrue findes også i længde 42 mm: 14223 3,9-42 :)

Men nu skulle Raginlynx jo sætte panelet direkte i spærerne og springe over glespanelet.

Jeg skruer i så fald direkte i spær. Kan være fint med gulvskruer, eftersom man kan få dem radbåndet, og skruemaskine har jeg ;)

KnockOnWood - Du tænker dobbeltsprossede paneler, når du mener at skrue usynligt? Først tænkte jeg på enkeltsprossede, men det er jo unødvendigt, hvis der findes dobbeltsprossede, eftersom man ikke kan fastgøre usynligt da. Tænker du på sådan en, man bruger udendørs? Typisk som denne fra byggmax:

https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-baspanel-p08421145

• Synes
kluris
  • Laddar…
KnockOnWood - hvor købte du din panel? Overvejer råspont lige nu.

Krilleman
Krilleman Krilleman sagde:
Men desværre er KoW ikke længere på forummet :confused:
Det er jeg da!
Men måske ikke lige så aktiv siden feb. 2021 da vi forlod vores livs byggeri og flyttede til en ejerlejlighed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.