40,878 læst ·
16 svar
41k læst
16 svar
Liggende regler, kortlægge eller ikke?
Side 1 af 2
På de stående vægregels har jeg sømmet liggende 45x45, hvor jeg har tænkt mig at trække el og isolere yderligere. Udenpå liggende 45x45 bliver det 12 mm krydsfiner og derefter 13 mm gips.
Spørgsmålet er nu... hvordan gør jeg i hjørnerne og ved stående samlinger på krydsfineren??? Skal jeg lave kortlægning mellem 45x45 reglerne, eller klarer krydsfineren sig uden støtte? Samlingerne på gipsen vil blive forskudt i forhold til krydsfineren (undtagen i hjørnerne selvfølgelig...).
Jeg aner, at risikoen for revnedannelse er stor uden kortlægning eller anden støtte, det føles bare lidt irriterende at ødelægge den fine kanal til el og isolering med en masse kortlægninger. Det skal tilføjes, at jeg tænker at montere krydsfineren stående, fordi jeg har stående stålregler monteret under de liggende 45x45 (halvdelen af væggen lecablokke, halvdelen træ).
Nogle idéer??
Spørgsmålet er nu... hvordan gør jeg i hjørnerne og ved stående samlinger på krydsfineren??? Skal jeg lave kortlægning mellem 45x45 reglerne, eller klarer krydsfineren sig uden støtte? Samlingerne på gipsen vil blive forskudt i forhold til krydsfineren (undtagen i hjørnerne selvfølgelig...).
Jeg aner, at risikoen for revnedannelse er stor uden kortlægning eller anden støtte, det føles bare lidt irriterende at ødelægge den fine kanal til el og isolering med en masse kortlægninger. Det skal tilføjes, at jeg tænker at montere krydsfineren stående, fordi jeg har stående stålregler monteret under de liggende 45x45 (halvdelen af væggen lecablokke, halvdelen træ).
Nogle idéer??
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 indlæg
Du kan roligt ignorere kortlingerne. Gipsen stabiliserer.
Hvorfor ikke lægge krydsfinerspladerne ned i stedet? Antager at du har c/c 1200 mellem 45-reglarne. Gipsen skal naturligvis stå op.
Hvorfor ikke lægge krydsfinerspladerne ned i stedet? Antager at du har c/c 1200 mellem 45-reglarne. Gipsen skal naturligvis stå op.
Ok, lyder godt med at slippe kortla.
Tror også du har ret i liggende plyfa, låste mig ved stående pga. uregelmæssig c/c afstand for visse reglar. Men, har målt igen efter dit svar og ser at kapningerne i plyfaen bliver ens ved stående hhv. liggende, og da vinder jo liggende, da jeg får færre samlinger.
Hjørnerne er jeg ikke helt sikker på endnu, måske bør jeg kortla der alligevel.
Tror også du har ret i liggende plyfa, låste mig ved stående pga. uregelmæssig c/c afstand for visse reglar. Men, har målt igen efter dit svar og ser at kapningerne i plyfaen bliver ens ved stående hhv. liggende, og da vinder jo liggende, da jeg får færre samlinger.
Hjørnerne er jeg ikke helt sikker på endnu, måske bør jeg kortla der alligevel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 indlæg
Vi kortlar altid i hjørnerne.
Et tip, hvis du vil trække rør i hjørnet,
er at placere en 45/45 vinkelplade i hjørnet
til at skrue i. En tynd plade, der bruges til
pladevægge bl.a.
Du skal blot placere pladen mod din 45 regel
fra gulv til loft og fastgøre den enten
med korte spånskruer eller korte søm.
Mvh Putte
Et tip, hvis du vil trække rør i hjørnet,
er at placere en 45/45 vinkelplade i hjørnet
til at skrue i. En tynd plade, der bruges til
pladevægge bl.a.
Du skal blot placere pladen mod din 45 regel
fra gulv til loft og fastgøre den enten
med korte spånskruer eller korte søm.
Mvh Putte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 indlæg
Den er god. Plejer selv at gøre det når en skillevæg møder ydermur.ByggPutte sagde:Vi kortlar altid i hjørnerne.
Et tip hvis Du vil trække rør i hjørnet
er at sætte en 45/45 vinkel plade i hjørnet
at skrue i. En tynd plade der bruges til
pladevægge bl.a.
Du stiller bare pladen mod din 45 afdækning
fra gulv til loft og fastgør den enten
med korte spånskruer eller kort søm.
Mvh Putte
En af grundene til, at jeg holder til på Byggahus, er, at jeg vil lære netop det. Opvokset i lejlighed som jeg er, med mit første hus at passe, har jeg ikke en anelse om, hvad I taler om nu!
Hvis nogen kunne forklare med hjælp af et billede eller en enkel illustration, ville jeg være uendeligt taknemmelig.
MVH
Ronnie
Hvis nogen kunne forklare med hjælp af et billede eller en enkel illustration, ville jeg være uendeligt taknemmelig.
MVH
Ronnie
Jo, 4.000 billeder under byggeriet er aldrig dårligt... 
Jeg placerede også i hjørnerne, og man kommer stadig forbi med rørene, hvis indsatserne ikke laves fuldlange:

ByggPuttes metalråd var dog betydeligt bedre! Sådan bliver det i næste hus....
Jeg placerede også i hjørnerne, og man kommer stadig forbi med rørene, hvis indsatserne ikke laves fuldlange:

ByggPuttes metalråd var dog betydeligt bedre! Sådan bliver det i næste hus....