Hej,
I vores hus bygget i 59 sad der i kældertrappen en simpel håndliste, som består af to lige rundstokke uden vinkelbøj. I forbindelse med renovering blev den fjernet. Nu når jeg skal sætte den op, har jeg ingen gamle holdepunkter for beslagene, og jeg målte heller ikke, hvordan den sad før (doh!)
Jeg indser, at lige håndlister i vinkeltrapper giver en spændende udfordring, da man ikke kan måle 90 cm fra trappeforkant i de lige trappedele og så bare skrue op. Hvis man gør det, mødes håndlisterne ikke pænt i "kurven". Hvordan gør fagfolkene? Andet end bruger en rigtig svinget håndliste, som desuden er buet efter vange stykkets form.
Skal jeg måle 90 cm inde i hjørnet og derefter i begyndelsen og slutningen af trappen og acceptere, at afstanden til trappetrinene undervejs vil variere en smule? Måske måle fra vange stykket i så fald? Eller bare acceptere, at mødet bliver mærkeligt til prisen af, at håndlisten sidder i den rette højde i størstedelen af trappen.
Hjælp!
-h
I vores hus bygget i 59 sad der i kældertrappen en simpel håndliste, som består af to lige rundstokke uden vinkelbøj. I forbindelse med renovering blev den fjernet. Nu når jeg skal sætte den op, har jeg ingen gamle holdepunkter for beslagene, og jeg målte heller ikke, hvordan den sad før (doh!)
Jeg indser, at lige håndlister i vinkeltrapper giver en spændende udfordring, da man ikke kan måle 90 cm fra trappeforkant i de lige trappedele og så bare skrue op. Hvis man gør det, mødes håndlisterne ikke pænt i "kurven". Hvordan gør fagfolkene? Andet end bruger en rigtig svinget håndliste, som desuden er buet efter vange stykkets form.
Skal jeg måle 90 cm inde i hjørnet og derefter i begyndelsen og slutningen af trappen og acceptere, at afstanden til trappetrinene undervejs vil variere en smule? Måske måle fra vange stykket i så fald? Eller bare acceptere, at mødet bliver mærkeligt til prisen af, at håndlisten sidder i den rette højde i størstedelen af trappen.
Hjælp!
-h
Hej.G gromit42x sagde:Hej,
I vores hus bygget i 59 var der i kældertrappen en enkel gelænder, der består af to lige rundstave uden vinkelbøjning. I forbindelse med renovering blev det taget ned. Nu hvor jeg skal sætte det op igen, har jeg ingen gamle holdepunkter for beslagene, og jeg fik heller ikke målt hvordan det sad før (doh!)
Indser at lige gelændere i en vinkeltrappe giver en spændende udfordring, da man ikke kan måle 90 cm fra trinnæsen i de lige trappedele og så bare skrue op. Hvis man gør det, så mødes gelænderne ikke pænt i "kurven". Hvordan gør fagfolk? Udover at bruge et rigtigt svunget gelænder, der desuden er bøjet efter vangesidens form.
Skal jeg måle 90 cm inde i hjørnet og så i begyndelsen og slutningen af trappen og acceptere at afstanden til trinstøtten undervejs vil variere lidt? Måske måle fra vangesiden i så fald? Eller bare acceptere at mødet bliver underligt til prisen for at gelænderet sidder i den rigtige højde i det meste af trappen.
Hjælp!
-h
Jeg plejer at måle 900 på det første trin og derefter det samme på trinnet i det indre hjørne, hvor trappen vender, samt på det sidste trin. Men det bedste er, hvis du holder dem op med hjælp fra tre venner, så du kan fornemme, om det bliver godt. Dine bør mødes i højden i det indre hjørne, ellers ser det mærkeligt ud.
Mvh J
Klik her for at svare