Da jeg fjernede ungernes klatrevæg (som var monteret på 25mm afstandsstykker) så jeg, at det er lidt fugtigt nederst på væggen, ca. 20cm op. Det er absolut ikke vådt, men heller ikke knastørt. Denne kortside af huset er den eneste del, som ikke er drænet (på grund af stenbelægninger og jordvarme).

Det er ikke aktuelt at rive op og dræne de tre meter nu, men vil gøre det "good enough".

Nu vil jeg i hvert fald renovere her og overvejer, hvordan jeg bedst gør det.

1. Sætte stålregler og vådrumsgips op for at få luft bagved, og derefter sætte akustikpanel eller male på gipsen
  2. Spartle og male med almindelig vægmaling. Hvis fugten bliver værre, er det lettere at se det, end hvis man bygger det ind.
  3. Noget helt andet?
En McGyver-løsning kunne være at udnytte tilluften, der kommer ud til venstre på billedet, og lede det ned via en form for perforeret slange, der fastgøres på den fugtige overflade for at tørre den ud. Men hvordan skal det kunne inspiceres, hvis man bygger det ind?

Taknemmelig for alle konstruktive forslag :)

• Værelse med rød tapet, loft i lyst træ, synlige skader nederst på væggen og sort plastikdække på gulvet. Potentiale fugtproblem nævnes i tekst.
Du skal også sørge for at fjerne alt organisk materiale på de vægge, der har tilskydende fugt, ellers risikerer du mikrobiel vækst. Har du fugtindikatorer og ved, hvilke vægge der er fugtige?

Centano Centano sagde:
Du får även se til at få fjernet alt organisk materiale på de vægge, som har tilførende fugt, ellers risikerer du mikrobiel vækst. Har du fugtindikeret og ved, hvilke vægge der er fugtige?
Ja, det er kun væggen på billedet, der er påvirket.

På billedet ser det mørke område nederst på tapetet værre ud end det er.

enklest er at trække tapetet af denne fugtrammede væg og lade det tørre. Når det er tørt, kan du male med en farve, der lader fugten passere igennem, og det bør være tilstrækkeligt som foranstaltning. Den lille mængde fugt, der vandrer igennem, bør ikke efterlade nogen store spor. Det kan knap nok være mærkbart, bare den får komme ud.

Dræning ville næppe hjælpe, da man ikke kan dræne den jordfugt, der altid er i jorden. Jeg vurderer, at det er jordfugten, der vandrer gennem sålen og bliver synlig nederst. Så længe vandringen ikke stoppes af tæt farve, spartelmasse eller andre tætte belægninger, plejer det næppe at kunne ses. Møbler ikke tæt op ad den væg. Møbler på ben letter luftcirkulation/udtørring og kan være ok. Havde samme fænomen i min gamle kælder og havde meget sværere skader med farve og puds, der faldt af. Efter omfugning med kalkpuds og maling med silikatfarve har jeg ikke set spor af fugtvandring, selvom det fortsatte i det moderate tempo, som det plejede.

Senest redigeret:
  • Synes
samuel99
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.