Vi overvejer at bruge letbeton i vores kommende byggeprojekt (indtil videre står valget mellem EPS-blokke (Dorotherm) og 400 mm letbetonblokke) men jeg er lidt usikker på, hvor egnet letbetonen er at have under jord med tilbagefyldning.

Vores grund skråner ret stejlt (vi plejer at kalde den vores lille sorte pist) og vi vil have to skråningsplaner, dvs. tilbagefyldningen vil blive knap 5-5,5 m høj og vil være udsprængt af klippen. Væggens bredde er 6 meter.

Vi vil hyre en konstruktør til at regne på det, men jeg er så utålmodig og spekulerer på, hvordan I andre ville have gjort (udover at købe en flad grund i stedet for! ;-)

Nej, en flad grund ville jeg ikke have købt. Har selv en grund som skråner ca. 10 m med fin udsigt. I love it! :)
Jeg ville vælge Dorotherm. Nu er jeg ingen konstruktør. men. du har da mulighed for at armere både horisontalt og vertikalt i "byggestenene". Dette i kombination med beton synes jeg burde blive en meget homogen og stabil konstruktion, specielt med tanke på at du vil fylde op imod. Jeg leger selv med tanken om at bygge ud under jorden og har da overvejet Dorotherm. Dog havde jeg også tænkt at mure indvendigt med 15 cm leca mod Dorotherm-blokkene. Helt unødvendigt, men jeg vil ikke have celleplast + gips. Afskyr gips som ikke er noget at hæfte i. Selv med en anden plade under synes jeg det er blaha.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.