Er relativt ny inden for dette område! Jeg undrer mig over forskellen mellem letbeton og blåbeton. Jeg kigger på et hus, der indeholder letbeton, men hvordan ved man, om det er den "farlige" slags. Der er problemer med radon i huset, så det skal i så fald radonsaneres. Kan nogen hjælpe mig med at forstå forskellen?

Tak på forhånd!

Blåbeton er en slags letbeton. Den blev flittigt brugt fra 50'erne og frem til engang i 70'erne (usikker på om den fandtes endnu tidligere). Navnet kommer af, at den er blålig (blågrå). Problemet er, at den er lavet af slagger fra uranfremstilling til kernekraftværker. Der findes, så vidt jeg husker, en slags blåbeton, som ikke er lige så farlig. En anden letbeton, der er almindelig fra den tid, men især i nyere huse, er Siporex, siporex er lys, næsten hvidlig. Siporex har ikke problemer med radon.

I princippet skal man altid være på vagt over for blåbeton i huse fra disse årgange, og hvis der er letbeton i huset, bør man få det gransket (og evt. målt for radon) inden man køber huset.

Jeg har hørt meget mærkelige og krystede påstande fra ejendomsmæglere om blåbeton, da vi skulle købe hus. En holdt tommelfingeren over "let" i letbeton i en besigtigelsesudtalelse og hævdede, at huset var bygget af beton.

Det er præcis som det lyder. Blåbetonen er blågrå, og præcis som det ser ud til at være i dit tilfælde, afgiver den radon. Almindelig letbeton er oftest hvid.
Er der høje radonværdier i huset??

P.s Har målt 340 i årsmedian, bliver sanering til foråret D.s.

Tak for alle svar! Jo, der er radon i huset, og vi laver en radonsanering direkte, hvis vi køber huset. Det er anslået til omkring 380. Det føles ikke så godt, men ifølge de firmaer, vi har været i kontakt med, kan man få værdien ned til en acceptabel grænse. Håber virkelig, det er sådan! Jeg blev undrende, da jeg læste i sagsannonceringen, at det er letbeton og ikke blåbeton. I min enfold troede jeg, at letbeton ikke var "farligt". Virkelig god side det her!

Alunskifer indeholder 2 stoffer, der er/har været interessante for energiindustrien. Dels indeholder den olie, som man tidligere udvandt (vidste ikke, at det var så tidligt som 29), dels indeholder den høje mængder Uran. Man udvandt først olie og derefter, når atomkraftsatsningen begyndte, også Uran. Og restproduktet blev delvist brugt til (blå) letbeton.

Bemærk, at Uran godt nok er radioaktivt, men ikke specielt stærkt radioaktivt. Det er først, når det er blevet forarbejdet (anriket) og kommer ind i sit "rette" miljø i reaktoren, at det bliver fart på radioaktiviteten. Uran findes i ganske høje mængder i næsten al grundfjeld i Sverige.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.