Vi er interesserede i et hus, som vi har inspiceret i dag. Huset er gammelt, bygget 1914, men ifølge inspektøren kan det være ældre end det. Stammen i huset er af lersten. Det er ikke et bindingsværkshus, men alene opmuret med lersten. Den nuværende ejer har totalt renoveret huset, principielt er kun lervæggen tilbage fra originalen, dvs. stammen. Indefra set ser væggen ud som følger, med min amatøragtige beskrivelse :rolleyes:, håber I forstår alligevel... Gips => 50mm isolering => vindbeskyttelsespapir => oprejst Luftrum (med 45x70) => lervæg => oprejst luftrum (45x70) => vindbeskyttelsespapir => celleplast 70mm => Puds

Inspektøren så en stor risiko i, at der ikke var nogen dampspærre (plast) indefra. Dvs. fugt kan transporteres og køles og kondensere mod lerstenen, som da kan tage skade.

Har googlet en del og læst lidt. Mange hævder, at man i stedet ikke skal have plastik indvendigt, og at lerteglet har den egenskab at optage og transportere fugt væk. Og også den teori, at lerteglene skal tilføres en vis mængde fugt for ikke at udtørre med det resultat, at de bliver for skrøbelige.

Huset har set ud i sin nuværende skikkelse med ekstra isolering siden 1991, og intet synes at tyde på, at det har taget "skade". Jeg gætter på, at isoleringen indvendigt og det oprejste luftrum ikke kun har isoleringsformål, men også at man har lagt al ny elinstallation i det lag og undgået at bryde vægge op.

Findes der nogen kyndig her på forummet om gamle skånske lerteglhuse? Hvad gælder egentlig? Dampspærre eller ikke?

Al information modtages med største taknemmelighed! :):)

Hvilken type isolering er det?
At en lerstensvæg tager skade af fugt, der kondenserer, har jeg svært ved at tro, men isolering/træ i konstruktionen kan jo gøre det.

Men har man isoleret med hygroskopisk isolering, så transporterer den jo i sig selv fugt, og totalt set bør fugt kunne transporteres bort i tilstrækkeligt omfang til at mindske risikoen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.