Jeg har en væg mellem køkken og stue, som jeg ønsker at åbne op til et kvadratisk hvælving. Væggen findes mellem kakkelovnene. Bemærk også, at naboen har fjernet sin væg uden afveksling. Se billede af den færdigåbnede væg og naboens åbning.

Eventuelt er væggen bærende for bjælkelaget ovenover (næsthøjeste etage)?

Jeg undrer om den er bærende, og om naboen har gjort ret i ikke at afveksle?

• En plantegning viser åbninger mellem værelser inklusive køkken og stue, med markerede områder for dørforstørrelser og potentielt bærende vægge.
  • En halvåben væg af træplanker, delvis fjernet mellem to rum, viser konstruktionens indre. Træplader og gammelt gips ses omkring åbningen.
  • Væg med åbning mellem køkken og stue, afsløret trækonstruktion og gips. Diskuteret som mulig bærende væg.
  • Køkken med spisestue, hvid pejs og hængelampe. Delvis åben væg til stue ses. Grå skænk med ovn og køleskab til venstre.
  • Væg med træplader og gips tæt på en dekoreret kakkelovn, mulig bærende struktur inden renovering.
  • Åben væg mellem køkken og stue med værktøj og affaldssække på gulvet. Træstruktur kan ses på siden.
  • Væg under renovering med synlige brædder og affald på gulvet, ved siden af en søjle. Byggeplade og fliser lænet op ad væggen.
Alt taler for, at den ikke er bærende. I princippet forekommer bærende vægge af træ ikke i murede huse. De dele af skillevæggene, der indeholder røggange fra kakkelovnene, er murede og dermed tykkere. For vurderingen er det altid godt, hvis man kan se tegningen for hele etageplanet.

• Synes
vonanka88
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Alt taler for, at den ikke er bærende. I princippet forekommer der ikke bærende vægge af træ i murede huse. De dele af skillevæggene, der indeholder røggange fra kakkelovnene, er murede og dermed tykkere. For vurderingen er det altid godt, hvis man kan se tegningen for hele etageplanet.
Interessant! Her er tegningen for hele etageplanet.
Tror du stadig, at den ikke er bærende?
Bemærk, at jeg mener bærende for bjælkelaget ovenfor, ikke bærende for hele huset. Men det er klart, der er jo større rum uden skillevægge.
De stående tætte regler gør mig usikker.

• Plantegning af en etage med rumopdeling, døre og vægge markeret. Viser detaljer som hall, stue og badrum med fokuserede notater om bærende vægge.

Bedste svar

Det er et smukt hus med en ret kompliceret opbygning. Bjælkelag på dette tidspunkt var enten opbygget af stålbjælker eller træbjælker eller kombinationer af disse materialer. Bjælkernes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murede vægge, ydervægge og visse skillevægge. Din væg er en bræddevæg, ikke en plankevæg. At den ikke har nogen bærende funktion fremgår tydeligt af foto nr. 2, hvor brædderne ender i luften over dørkarmen.

J justusandersson sagde:
Det er et smukt hus med en ret kompliceret opbygning. Bjælkelag på dette tidspunkt var enten bygget af stålbjælker eller træbjælker eller kombinationer af disse materialer. Bjælkernes retning kan variere over planet. Bæringen ligger i de murede vægge, ydervægge og visse kernevægge. Din væg er en bræddevæg, ikke en plankevæg. At den ikke har nogen bærende funktion fremgår tydeligt af foto nr 2, hvor brædderne stopper i luften over dørkarmen.

• Gamle murstensvægge med revner og nedfaldne murbrokker samt spredte træplader og strå ved bunden.
  • Nærbillede af et gammelt, slidt træpanel med en synlig revne og splinter. Træet viser tegn på aldring og mulig vandskade.
  • Gammelt træværk med revne og synlig isolering, let støvet overflade.
Bjælkerne går ned til etagen nedenunder. Men der er luft mellem visse ender på bjælkerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.