Hvis man laver kældervæg i Leca og har udvendig isolering, hvor store skal hullerne da være til kældervinduer? Skal man lave hullerne med nogen cm margen til rammen passende for at dreje, eller skal man have margen for fx 5 cm xps rundt om vinduet, så man ikke får en kuldebro omkring vinduet? Årsagen til xps er, at jeg vurderer, at eps er i blødeste laget.

Skal du have puds udenpå isoleringen? Hvad er tykkelsen på isoleringen og Leca?

Isoleringen skal beklædes med noget. Enten puds eller endnu bedre facadebeklædning

http://www.molnsatra.se/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/302628/murbeklädnad grafit-1.jpg

Jeg er åben for forslag vedrørende isoleringen. Et eller to lag af 5 cm cellplast er det, jeg hælder til.

Jeg har dog kun fundet fastgørelsessystemer af metal.

http://www.liuskemestarit.fi/images...ct/luonnonkivi-musta-laatta-himalaja-0103.jpg

Jeg ville foretrække et fastgørelsessystem, der isolerer noget bedre.

En idé jeg har haft er at fastgøre regler udenfor det første lag cellplast, som jeg så fastgør facadebeklædningen i. Så bliver afstanden mellem reglernes indre og ydre fastgørelsespunkter ”isolering”.

Komposittrall har jeg overvejet som regelmateriale.

Jeg har også overvejet at lave fastgørelse med skruer med fladt hoved, dvs. ikke forsænket, så de hviler på skruerne og holdes på plads af skruehovederne. Det behøver at være skruehoveder, der ikke er for små. Med det system ville det være muligt at udskifte en stenbit efter behov.

Udsparingen til vindueskarmen bør være lige stor både i lecavæggen og i det, der kommer udenfor. Passende størrelse er karmens ydre mål plus ca. 15 mm på hver side. I dybden bør karmen placeres, så der kan blive tæt, hvis det er nødvendigt med fugemasse. I en væg med udvendigt mursten (facadesten) plejer karmen at sidde på 1/4 sten dybde, dvs. ca. 6 cm. Hvis du vælger en form for puds udenpå isolering, bør pudsen også være på vinduesåbningens sider. I en træfacade sætter man normalt vindueskarmen i liv med yderpanelet, så at foderet kan sømmes udenpå både karm og panel.

Jeg tror, at man bør undgå organisk materiale på lecablokkens yderside. Det almindelige er, at man bruger forskellige former for kramper af metal til at fastgøre isoleringen. Når man beklæder en hel facade med natursten som i dine eksempler, holdes hver enkelt sten oppe ved hjælp af metalbeslag. Som regel er der ingen isolering direkte bag sådanne stenfacader.

"Udsparingen for vindueskarmen bør være lige stor både i lægamuren og i det, der kommer udenfor. Passende størrelse er karmen udvendige mål plus ca. 15 mm på hver side. I dybden bør karmen placeres, så det kan blive tætsluttende, hvis det er nødvendigt med fugemasse. I en væg med udvendigt tegl (facadetegl) plejer karmen at sidde på 1/4-stens dybde, dvs. ca. 6 cm. Hvis du vælger en form for puds udenpå isoleringen, bør pudsen også være på vinduesåbningens sider. I en træfacade sætter man normalt vindueskarmen i niveau med yderpanelet, så foderet kan sømmes udenpå både karm og panel."
Jeg accepterer alt dette, spørgsmålet er, om der ved siden af vinduet og uden for de 15 mm skal være et lag celplast, f.eks. 5 eller 10 cm, før man når lecavæggen, eller om det skal være leca, der grænser til de 15 mm.

"Jeg tror, man bør undgå organisk materiale på lægastenens yderside."
Jeg er helt enig, og jeg fik åbenbart hjernedødt, da jeg skrev, for jeg vil ikke bruge materialer, der kan rådne. Noget materiale, der ikke påvirkes af fugt og som er nogenlunde isolerende og som man kan skrue i er, hvad jeg gerne vil have.
Typ, Komposittrall, hvis det nu ikke rådner alligevel. Jeg antager, at der må kunne komme fugt ind et sted og finde vej langs trådene, så det rådner, om end langsomt.

"Det sædvanlige er, at man bruger forskellige former for kramper af metal til at fastgøre isoleringen. Når man beklæder en hel facade med natursten som i dine eksempler, holdes hver enkelt sten oppe ved hjælp af metalbeslag. Som regel er der ingen isolering direkte bag sådanne stenfacader."
Hvis man vil have isolering mellem leca og sten, kan det så ordnes? I så fald hvordan?
Eller man kan overgå til isoleca lige under den overflade, der skal beklædes med sten.
Nedenunder bliver det så puds leca puds celplast
øverst bliver det så puds isoleca puds facade-sten

U utbygget sagde:
eller om det ska vara leca som gränsar till de 15mm.
Ja.

Kompositmaterial har jeg for dårlige kundskaber om. Der må man nok læse fabrikantens råd i hvert enkelt tilfælde.

Når man anvender natursten som vægbeklædning, vil man nok gerne have et luftspalte bagved. I sådanne (og mange andre tilfælde) er isoleca et fremragende alternativ. En ydervæg af isoleca, som er pudset på ind- og udside, er en vidunderligt enkel konstruktion med fremragende egenskaber. Hvis en lecamur skal blive lufttæt, må den pudses på begge sider.

Hvorfor er det bedre med leca end celleplast rundt om kældervinduer?

Hvorfor skal man have en luftspalte under halvdelen af husets højde? Jeg forestiller mig, at i nederste halvdel er der undertryk og i øverste halvdel er der overtryk i huset. I kælderen vil der derfor blive suget luft ind om vinteren, og jo længere ind luften kommer, jo varmere bliver det, dvs. luften tørrer. Er det så nødvendigt med en luftspalte under halvdelen af husets højde?
Hvis der er risiko for, at der kommer luft ud, dvs. på overetagen, er det selvfølgelig med luftspalte.

Jeg forestiller mig kompositregler som disse for at undgå, at de risikerer at rådne, og for at de skal isolere tilstrækkeligt og være stærke nok til at kunne fastgøre facadestenen i. Jeg forestiller mig, at skruen skal nå gennem det første kammer, så skruen har støtte i to lag af plasten og derefter tager vægten af stenen, når skruen stikker ud ca. 3 cm og har skruehovedet udenfor stenkanten.
http://janssonpartner.se/parkmobler/plankorreglarsyllar/fyrkants-reglarsyllar-i-returplast
udenfor det pudsede (for at få det vindtæt) leca.
Derefter PUR-skum mellem reglerne for at få et tyndt velisolerende lag mellem sten og leca.

U utbygget sagde:
Hvorfor er det bedre med leca end cellplast omkring kældervindue?
En vindueskarm skal kunne fastgøres i et stift materiale.
U utbygget sagde:
Hvorfor skal man have luftspalte under halvdel af husets højde?
Jeg forstår ikke helt, hvordan du tænker her. En luftspalte bag f.eks facadetegl står jo ikke i forbindelse med noget rum indendørs. Derimod har du jo ret i, at der opstår trykforskel i alle luftfyldte rum, hvor der er temperaturforskelle på højden.

Det er meget muligt, at det du tænker omkring kompositregler kan fungere. Jeg har ikke set eksempler på sådanne udførelser. Spørgsmålet er, om plasten har tilstrækkelig bestandighed. Når det kommer til naturstensbeklædte facader, har jeg en vis projekteringserfaring, selv om den ligger langt tilbage i tiden, da isolering ikke var noget større problem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.