I sommerhuset sover vi i et anneks, der blev bygget i 80'erne, som helt mangler ventilation. Nu overvejer jeg, om jeg selv kan lave et ventilationshul der, så vi sover bedre.

Kan en lægmand som mig klare sådan noget? Hvis ja, hvad har jeg brug for af værktøj og materiale?

S
ja. du fikser det. hvad for ventilering har du tænkt at sætte?

hulsav. multisav, stiksav. afhængigt af hvad du vil sætte

Per Eskilsson sagde:
I sommerhuset sover vi i en friggebod som blev bygget i 80'erne og som helt mangler ventilation. Nu overvejer jeg, om jeg selv kan lave et ventilationshul der, så vi sover bedre.

Kan en lægmand som jeg klare noget sådant? Hvis ja, hvad har jeg brug for af værktøj og materialer?
Ja, det klarer du. Køb en boremaskine som er lige så lang som huset er tykt (6-8 mm), marker hvor ventilen skal sidde og bor igennem med boret. Nu har du et godt centrum, tag da et hulbor og bor det større hul, monter derefter ventilen. Lidt fugemasse kan du også have brug for. Alle tingene, inklusiv tilluftsventilerne, kan du købe fx i Bauhaus eller lignende. Sværhedsgrad 1 ud af 10, tid 15 minutter.

• Synes
Jonas1130
  • Laddar…
S
Robert63 sagde:
Ja, det fixar du. Køb en boremaskine, der er lige så lang som husets tykkelse (6-8 mm), markér hvor ventilen skal sidde og bor igennem med boremaskinen. Nu har du et godt centrum, tag derefter en hulsav og bor det større hul, monter derefter ventilen. Lidt fugemasse kan du også få brug for. Alle tingene, inklusive tilslutningsdon kræver du på eksempelvis Bauhaus eller lignende. Sværhedsgrad 1 af 10, tid 15 minutter.
bliver en lang boremaskine. :thumbup:
det må være væggens tykkelse :wow:

• Synes
Robert63
  • Laddar…
Jeg antager, at jeg borer indefra og ud?
Skal hullet være i midten eller i hjørnet?

S
Per Eskilsson sagde:
Jeg antager, at jeg borer indefra og ud?
Bør hullet sidde i midten eller i hjørnet?
jeg synes hullerne bliver mere skjulte i hjørnerne.
nok til at der findes lange hulsave, men de kan være til leje.
ellers er det normal hulsav og save i omgange

Forsøg at finde et sted, hvor der ikke sidder reglar. Så borer du i det ene hjørne et hul, der er stort nok til at få et stiksavklinge ind. Derefter saver du det hul, du har brug for. Fjern derefter isoleringen og bor et tilsvarende hul på ydersiden og brug stiksaven fra ydersiden.
Er det tømmerkonstruktion, bliver der selvfølgelig lidt mere at tage ud.

Per Eskilsson sagde:
I vores sommerhus sover vi i en friggebod, der blev bygget i 80'erne, som helt mangler ventilation. Nu overvejer jeg, om jeg selv kan lave et ventilationshul der, så vi sover bedre.

Kan en lægmand som mig klare sådan noget? Hvis ja, hvad har jeg brug for af værktøj og materiale?
Jeg har monteret et antal Fresh-ventiler, og det er ikke nogen større vanskeligheder. Du har allerede fået tips om værktøj/tilbehør. Jeg kan tilføje:
1. Placér ved siden af et vindue, højt oppe (står i instruktionen for ventilen).
2. Hav styr på, hvor dine regler er.
3. Hvis du borer indefra, skal hullet hælde en anelse nedad. Hvis der skulle komme fugt i ventilen, løber det ud i stedet for ind i rummet.

• Synes
Jonas1130
  • Laddar…
Og blæser det meget der, så køb en lyddæmpende ventil!

Meget enkelt at montere i en trævæg, men pas på med reglar, du vil ikke skære i en regel!
Køb en lidt bedre kvalitets fast hulbor (ikke en med forskellige størrelser på en plade), og så har du monteringsbeskrivelse i æsken til ventilen.

• Synes
Wadenvik
  • Laddar…
Tak for alle de gode svar. Jeg lover at rapportere, hvordan det går.

Rapporter gerne med billeder!

Har selv en 3-5 ventiler som skal monteres i huset.

Mvh Erik

S
JaJsEn sagde:
Rapportér gerne med billeder!

Har selv en 3-5 ventiler som skal monteres i huset.

Mvh Erik
ikke særlig svært. placer, bor, monter

Glem ikke at der skal være 2 ventiler, en oppe og en nede tværs over skuret.

Har man virkelig det i et så lille rum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.