Hejsa!

Jeg havde tænkt mig at udskifte en altandør + to vinduer med en foldedørsparti. Jeg vil selvfølgelig skulle lave en aflastning, og vil gerne have nogle synspunkter om jeg er på rette spor.
Vedhæfter to billeder for at gøre det lettere.
avvaxling1.png
avvaxling2.png

Den planlagte åbning er 3100mm. Husets bredde er 8300mm + et tagudhæng på 700mm på hver side. Gulvbjælkelaget mellem planerne er 45x200mm 60cc, og spær er 45x145mm 120cc. Gulvbjælkelaget understøttes i midten af en LTB, 115x300mm, som ligger forskudt 300mm fra centrum i rummet. Rummet på øvre plan er et soveværelse, og huset er bygget i 1978.

Tror I, at man kan bruge en limtræsbjælke på 115x315mm, som hviler på 115x115 stolper? Moelvens program viser 3mm nedbøjning, jeg antager, det er ved fuld snebelastning?

Bonusspørgsmålet lyder; Jeg havde tænkt at indsætte en Schueco foldedør, kan man montere karmen direkte i limtræsbjælken, eller skal der ligge en separat overlægger mellem karm og bærende limtræsbjælke at montere i? I så fald må jeg måske gå ned til 115x270mm for at få plads.

Meget taknemmelig for alle råd, inden jeg tager det videre til snedkeren!

/Micke

Du kan fastgøre karmen direkte i limtræsbjælken. Tjek med Schuuco hvordan deres parti monteres. På visse foldepartier er det overstykket på karmen, der er vigtigt at få i vater, da foldepartierne mere hænger i karmen end står på dørtrinnet. Så vær omhyggelig, når du monterer bjælken, og sæt den i den rigtige højde, så dørtrinnet sidder pænt mod gulvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.