26,869 læst ·
16 svar
27k læst
16 svar
Letbetonskrue - behøver ikke plugs?
Hej
Når jeg læser om letbetonskruer, ser det ud som om den kan skrues direkte ind i letbeton til fastgørelse uden plug? Er det så fantastisk, eller har jeg misforstået noget?
Skal man forbore noget i betonen?
Opdagede i går, at karmen til vores yderdør var løsnet i overkanten, så hele pakken falder ud nogle cm. Når jeg kigger i sprækken, ser det ud som om den tidligere har været skruet med plug, og at betonen er gået lidt i stykker ved pluggen, og derfor er der blevet et tomrum for plug og skrue at bevæge sig i.
Jeg tænkte at løse det enkelt og bare skrue nogle nye skruer i nye steder i karmen, men hvis jeg skal bruge plug, bliver der så store huller, da pluggen skal igennem karmen.
Når jeg læser om letbetonskruer, ser det ud som om den kan skrues direkte ind i letbeton til fastgørelse uden plug? Er det så fantastisk, eller har jeg misforstået noget?
Skal man forbore noget i betonen?
Opdagede i går, at karmen til vores yderdør var løsnet i overkanten, så hele pakken falder ud nogle cm. Når jeg kigger i sprækken, ser det ud som om den tidligere har været skruet med plug, og at betonen er gået lidt i stykker ved pluggen, og derfor er der blevet et tomrum for plug og skrue at bevæge sig i.
Jeg tænkte at løse det enkelt og bare skrue nogle nye skruer i nye steder i karmen, men hvis jeg skal bruge plug, bliver der så store huller, da pluggen skal igennem karmen.
Var på xl for at købe skruer, men han anbefalede absolut spiralplug i blåbeton i stedet for, fordi det var så porøst. Så jeg købte det og før pluggen gennem karmen og ind i betonen.
Han anbefalede, at man kunne lime pluggen først for at få betonen til at holde bedre sammen yderligere.
Han anbefalede, at man kunne lime pluggen først for at få betonen til at holde bedre sammen yderligere.
Senest redigeret:
Satte fast karmen med sømpløk nu, og det ser ud til at have sat sig godt. Men jeg var ikke forberedt på, at den sidste cm ville være så pokkers hård at slå ind. Men det er måske den sidste udvidelse af pluggen, der gør det.
Kan man skrue sømmene ud, selvom man har slået dem ind? Jeg tænker på den dag, jeg skal skifte hele døren inkl. karm.
Kan man skrue sømmene ud, selvom man har slået dem ind? Jeg tænker på den dag, jeg skal skifte hele døren inkl. karm.
Ja. Fischer-pluggerne slås ind med hammer eller mukkert og roterer et kvart omgang på vejen ind. Nu ser jeg i databladet, at der står diverse lettere ting, men jeg har uden problemer monteret bl.a. elfaskinner med dem. I og for sig havner belastningen meget langs med væggen, så det er måske derfor, de holder så godt.....
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Men hvis det var så hårdt at slå den sidste del ind, kan det være, du har boret et for kort hul (det skal være et par centimeter dybere end pluggen) og/eller ikke rengjort hullet ordentligt, inden du slog pluggen i (trykluft på dåse er praktisk).Jacon sagde:Sat karm fast med sømpløk nu og det ser ud til at sidde godt. Men jeg var ikke forberedt på, at de sidste cm ville være så hårde at slå ind. Men det er måske den sidste udvidelse af pluggen, der gør det.
Kan man skrue sømmene ud, selvom man har slået dem ind? Tænker på den dag, jeg skal skifte hele døren inkl. karm.
Det vigtige med "tung" fastgørelse i letbeton er, at den er lang, så den kommer langt ind i væggen. Sømpløk har en tendens til at være ret lange, så de plejer at sidde derefter. Facadeplug er endnu bedre.